Priit Kuusk 17. detsembril 2015

Eesti Televisioon annab neljapäeva, 17. detsembri õhtul eetrisse saate „Sünnisõnad", mis meenutab ja tutvustab Veljo Tormise 85. aasta juubelisünnipäevaks valminud muusikalist etendust Tallinnas Noblessneri valukojas.

Haarav ja muljerikas etendus esimese õhtuga otse maestro juubelisünnipäeval 7. augustil afišeeriti järgmiselt: muusikaline mana „Tormis: Kaljuste: Jalakas: „Sünnisõnad"" ning oli Von Krahli Teatri, Nargen Opera ja Nargenfestivali koostööprojekt. Selle lavastas Tormise muusikale Peeter Jalakas ning selle muusikaline juht ja dirigent oli Tõnu Kaljuste.

Kenal päikeselisel augustikuu pärastlõunal viibis Veljo Tormis ka ise esietendusel 7. augustil kohal saalitäie vaimustunud kuulajate hulgas.

Tõnu Kaljuste, kes on Tormise muusikaga lapseeast saadik kokku kasvanud, ütleb etenduse kavalehel: „Veljo Tormise teosed asetasin „Sünnisõnades" kulgema nii, nagu vana loomislugu „Isuri eeposest" tee ette näitas. Lavastuse teljeks valisin Tormise teose „Ütles Lembitu", mis valmis Friedebert Tuglase 100. sünniaastapäevaks... On võluv tajuda piiri, kus runolaulja vabadus läheb üle kirjapandud täpseks kujundiks. Olen nende maailmade vahel kiikunud mitmeid aastaid..."

Peeter Jalakas: „Kõiki /minu Tormise/ lavastusi ühendab püüd liikuda välja tavapärase etendamiskunsti antustest... Lootuses leida kujundid ja lavaline olemine, mis on väljaspool ümbritsevat argipäeva... /leida/ jõud, mille alge on kusagil seal, kus asjadel ei ole nimesid, kohas, mida me tunneme, kuid seletada ei oska. Ja selleks on Veljo Tormise vahendatud iidsed laulud ning Tõnu Kaljuste muusikaline vaist ideaalsed partnerid."

„Sünnisõnade" etenduses on kaksteist mahukamat muusikalist numbrit ehk pilti. Et sellesse oli kutsutud ka soome kalevala-laulik Ilona Korhonen, kõlas temalt rahvalauliku traditsioonis katkend „Kalevala" kuueteistkümnendast runost enne Tormise poolt meie rahvusmeeskoorile kirjutatud „Kalevala" seitsmeteistkümnenda runo katkendeid, samuti laulis Ilona Korhonen koos Eesti Filharmoonia Kammerkoori, Eesti Rahvusmeeskoori ning Tallinna Kammerorkestriga etenduse alguspildis „Loomine" ning lõpupildis „Laevas lauldakse".

Ruth Alaküla toimetajakäe all sündinud saade on eetris neljapäeval kell 22.35 ning kordub reedel, 18. detsembril kell 14.30.

Priit Kuusk 15. detsembril 2015

Jõulukuu on toonud ja toob veelgi kauneid kontserte Arvo Pärdi muusikaga, mõnedki neist on taaspühendused maestro septembrikuul täitunud juubelile.

Juba möödunud sündmustest väärib meenutada Scottish Ensemble'i kuni 12. detsembrini mängitud kuut populaarset küünlavalguskontserti Matthew Truscotti juhatusel Šotimaa suurtes keskustes. Kava nime all „Three Pärts Bach" oli neil kõikjal sama: Arvo Pärdi „Fratres" avamas, edasi viis teost Johann Sebastian Bachilt vaheldumisi Pärdi teostega (Toccata teosest „Collage B-A-C-H" ja „Summa") ning ettekandel ka Sofia Gubaidulina „Meditatsioon Bachi koraali teemal". Kontserdipaigad asusid Dundee's, Edinburgh's, Glasgow's, Aberdeenis, Invernessis ja Perthis.

Peaaegu samadel päevadel, kuni 13. detsembrini, andis Arvo Pärdi muusikaga kontserte Hollandis omapärase koosseisuga noortest muusikutest koosnev ansambel Cellooktet Amsterdam, kellele helilooja on oma teoseid seadnud ja neile pühendanud, eeskätt pala „O-Antiphonen" (2008). Nüüd kandsid nende ülesastumised veelgi pealkirja „Arvo Pärt 80". Selles kõlasid koguni kuus teost: „Solfeggio", „Missa brevis", „Summa", „Silouan's Song", „Psalom" ja „O-Antiphonen". Kontserdipaigad olid Arnhemi Musis Sacrum, Amsterdami Westerkerk, Leideni Linnasaal ja Bloemendaali Muzenforum. Ansambel afišeeris, et 11. detsembril tuleb ka Arvo Pärt aukülalisena kontserdile kohale, ja nii ka juhtus.

Kaks inglise tippkoori, The Tallis Scholars ja The Sixteen on Arvo Pärti kaua ja rohkesti esitanud. The Tallis Scholars maandub lõpuks tagasi kodumaale, lauldes 19. detsembril Londonis väga mainekas St. John's Smith Square'i kiriku kontserdisaalis.
16.-18. detsembril esineb Tallis Scholars oma juhi Peter Phillipsi käe all veel ka Hollandis, kus Pärdi muusikat kõikjal väga oodatakse, kontserdipaikadeks on Eindhoven, Tilburg ning Amsterdami uue keskuse Muziekgebouw' suur saal.

The Tallis Scholars andis äsjasel reisil USAs ja Kanadas kokku kaheksa kontserti ja viimati esineti sealmail Toronto kuulsas Koerner Hallis laupäeval 13. detsembril. Osaleti ka kahel rahvusvahelisel festivalil, Ottawas ja Bostonis. Kõikjal on kammerkoor olnud publiku ees sama kavaga, ka nüüd taas Euroopas, kus Arvo Pärdilt lauldakse „Seitset magnificat-antifoni", „Magnificati" ning teost „I am the True Vine". Kammerkoor The Sixteen jätkas Harry Christophersi juhatusel oma kontserdisarja „Spirituality and Holy Minimalism" ning laulis 10. detsembril Londonis Kings Place'is (Hall One) Pärdi teosed „The Deer's Cry" ja „Morning Star".

Neljapäeval, 10. detsembril viibis Arvo Pärt Viinis, kus Arnold Schoenberg Chor esines Erwin Ortneri käe all püha Vergiliuse kabeli pidulikul taasavamisel. Arvo Pärdilt laulis kuulus koor pala „The Deer's Cry" ning tõi maailmaesiettekandele tema uue teose „Kleine Litanei" („Väike ühispalve"), mille maestro oli koorile ja tema dirigendile pühendanud.

Eestiski oma toredat noortekollektiivi Choir of Royal Holloway tutvustanud Rupert Gough juhatas 11. detsembril koori ees Arvo Pärdi „Magnificati", kontsert toimus Londonis Christ Church Spitalfieldsis. 11. detsembril esitas Belgia orkester Symphonia-Assai Peeris kava „Bach meets Pärt", Wouter Lenaertsi juhatusel ettekandel „Summa", „Silouan's Song", „Fratres" ja „Da pacem Domine" vaheldumisi Bachi teostega.

Nimetagem veel kolme Arvo Pärdiga seotud kontserti 18. detsembrist. Temple Church Choir laulab Londonis oma kiriku võlvide all Pärdilt teosed „The Deer's Cry", „The Woman with the Alabaster Box", üks esimesi emigratsioonis loodud teoseid „De profundis" (1980) ja „Morning Star". Juhatab Greg Morris. Sama päeva ennelõunal mängib Greg Morris kiriku orelil Arvo Pärdi orelimissat „Annum per annum".

Helsingis Kallio kirikus on ettekandel Arvo Pärdi „Te Deum", esitajaiks keelpillikvartett Kamus ning kammerkoor EMO Ensemble.

Salzburgis Mozarteumi suures saalis kõlab Camerata Salzburgi kavas Roger Norringtoni juhatusel Pärdi „Trisagion", ettekandel on veel Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi ja Franz Joseph Haydni teosed. Maestro Roger Norrington kordab seda kava samas veel 20. detsembril.

Kontserdisarjas „Holidays a Cappella" korraldab USAs Chicagos resideeriv koor Chicago a cappella kuni 19. detsembrini viis kontserti Chicagos, Oak Parkis, Naperville'is ja Evanstonis, kus kõikjal on kavas ka Arvo Pärdi „Magnificat". Juhatab Benjamin Rivera, kes ise laulab ansamblis kaasa bassi.

Arvo Pärdi veerand tundi kestev „Seitse magnificat-antifoni" (1988/1991), pühendatud Berliini Rias-kammerkoorile nende 40. aastapäeva puhul, on praegu eriline lemmikteos helilooja loomingust. Lisaks eelnimetatutele lauldakse seda 19. detsembril veel taaskord Hollandis – Eindhovenis, kus selle esitab Collegium Vocale Eindhoven Ruud Huijbregtsi juhatusel ning Goodereede's kammerkoori Fiori Musicali küünlavalguskontserdil Sietse van Wijgerdeni käe all. Avame siin ka selle populaarse saksakeelsele tekstile loodud teose osad, mis on üks väheseid kaasaegseid õhtuteenistuse muusikalisi kehastusi: „O Weisheit", „O Adonai", „O Sproß aus Isais Wurzel", „O Schlüssel Davids", „O Morgenstern", „O König aller Völker" ja „O Immanuel".

Otse jõulueelsete ja pühadeaegsete päevade kohta, pärast 20. detsembrit, ei avalda ka Arvo Pärdi Keskus oma ettekannete rubriigis enam ühtki maestroga seotud kontserti ega esitust.

Priit Kuusk 6. detsembril 2015

Arvo Pärdi muusikat esitavad maailma lavadel paljud väga tuntud orkestrid, koorid ning kammeransamblid, annab ju maestro looming selleks rohkesti suurepäraseid võimalusi.

Novembris-detsembris jätkavad oma septembrikuul või ennegi alanud kontserdisarju, kus Arvo Pärt on kavas, juubeli sildi all või selleta, mitmed väga tuntud kollektiivid, tuntud dirigendid, tema muusika kõlab mainekates saalides. Viimaste aegade Pärdi interpreetide ritta on tulnud ka uusi tegijaid, eriti Arvo Pärdi hiljutise juubeli puhul, mis on sünnitanud tõelise ülemaailmse ettekannetevoo.

Briti tippkammerkoor The Tallis Scholars on Peter Phillipsi käe all esitanud Arvo Pärdi muusikat mitmel mandril aastate ja kuude jooksul. Kavas olevad Pärdi teosed vahetuvad, et pakkuda Pärdi kogu loomingust võimalikult täielikku ülevaadet. Praegu on Tallis Scholars Ottawa kammermuusika festivalil Kanadas, kus nad astuvad Notre-Dame Cathedral Basilicas üles 7. detsembril, kavas Pärdi „Seitse magnificat-antifoni", „Magnificat" ning „I am the True Vine". Kuni 13. detsembrini on neil mitu kontserti Kanadas veel mujal. 3. detsembril laulsid nad samaviisi Pärti Washingtonis Kennedy Center's, novembri keskel aga hoopis Varssavis. Maestro Phillips käis hiljuti juhatamas ka Eestis meie kammerkoori Voces Musicales nende kutsel.

Arvo Pärdi muusikast teevad suurepäraseid ettekandeid varem ka Eestis Filharmoonia Kammerkoori ees tegutsenud suur Pärdi asjatundja Paul Hillier ja Daniel Reuss. Koos meie kooriga kandsid nad Pärti ette paljudes maades ja olulistel muusikasündmustel ning jätkavad seda oma praeguste kooride kontsertidel.

Paul Hillier on esinenud Arvo Pärti interpreteerides viimati Iirimaa Kammerkooriga, olles selle kunstiline juht. Otse Pärdi juubelikontserdid on toimunud Iirimaal Belfastis ja Dublinis (mõlemad olid välja müüdud) novembri algusnädalal ja 3. detsembril Triskeli Kunstikeskuses Corkis. Selles kavas on olnud „Morning Star", „Virgencita", „Solfeggio", „I am the True Wine", „The Deer's Cry" ja „Alleluia-Tropus" õhtu esipooles ning katkendid „Kanon pokajanenist" teises. 4. ja 5. detsembril laulis koor Hillieri juhatusel kava „Carols at Christmas", kontserdipaikadeks Dun Laoghaire teater ning Dublini Christ Church Cathedral, ja siin oli kavas ka Arvo Pärdi „Seitse magnificat-antifoni".

Daniel Reuss tegutseb Cappella Amsterdami ees ja esitas läinud kuul Amsterdami kuulsas Concertgebouw's osi Pärdi suurteosest „Kanon pokajanen". Otse juubelipäeval ning ka enne ja pärast juhatas Reuss sama koori Amsterdami Muziekgebouw's ja koos Amsterdam Sinfoniettaga kõlas „Kanon pokajaneni" kõrval ka „Cantus in Memory of Benjamin Britten". See mitmel pool Hollandis esitatud kava kandis pealkirja „Pärt 80 Boetepsalmen". Pärdi juubeli künnisel käis Tallinnas oma endist, Eesti Filharmoonia Kammerkoori dirigeerimas ka Paul Hillier.

Belgia orkestril Symphonia-Assai on plaanides kolm kontserti pealkirjaga „Bach meets Pärt" 28. novembril Hasseltis, 3. detsembril Antwerpeni katedraalis, praeguses Augustinuse Muusikakeskuses (AMUZ) ja 11. detsembril dirigendi sünnilinnas Peeris. Noore maestro Wouter Lenaertsi juhatusel, kes on ka helilooja ja pianist, on kavas Arvo Pärdi „Summa", „Silouan's Song", „Fratres" ja „Da pacem Domine" vaheldumisi Johann Sebastian Bachi teostega.

Ka Scottish Ensemble'i kavas „Three Pärts Bach" on taas kuuel kontserdil 7.-12. detsembril Arvo Pärt – Dundeest, Edinburghist ja Glasgowst kuni Perthini, kõlavad „Fratres", Toccata „Kollaažist B-A-C-H" ja „Summa". Juhatab Matthew Truscott.

Ameeriklaste kuulus ja ainus professionaalne kammerorkester Saint Paul Chamber Orchestra Minnesotas tegutseb praegu Austria viiuldaja ja dirigendi Thomas Zehetmairi kunstilisel juhtimisel. Pärti on nad sageli mänginud, viimasel kuul aga „Fratrest".

Tihedad sidemed on heliloojal olnud harukordsema koosseisuga ansambliga Cellooktet Amsterdam. Pärt on neil pidevalt kavades. Alustanud praegust kontserdisarja 29. novembril Zutphenis, on ees õhtud 8.- 13. detsembril (Arnhem, Amsterdam, Leiden, Bloemendaal), Pärdilt kavas „Solfeggio", „Missa brevis", „Summa", „Silouan's Song", „Psalom" ja „O-Antiphonen". Antakse teada, et 11. detsembril viibib Arvo Pärt aukülalisena ise kohal ansambli kontserdil Amsterdami Westerkerk'is.

Soome tuntumal viiuldajal Pekka Kuusistol on Pärt ikka aegajalt kavas olnud. 4. detsembril mängisid kaks nimekat muusikut, Pekka Kuusisto ja inglise pianist Simon Crawford-Phillips Amsterdami Concertgebouw' väikeses saalis duoõhtu, kus pianist alustas palaga „Aliinale", selle järel olid Pärdilt ettekandel veel „Peegel peeglis", „Passacaglia" ja „Fratres" ning ka Erkki-Sven Tüüri „Conversio".

Alanud nädala neljapäeval, 10. detsembril leiab aset sündmus Viinis: kuulus Arnold Schoenberg Chor koos ansambliga Cinquecento esinevad peadirigent Erwin Ortneri käe all Viini Vergiliuse kabeli pidulikul taasavamisel. Nagu teatab Arvo Pärdi kirjastaja Viini Universal Edition, on sellel tseremoonial Pärdilt kõlamas pala „The Deer's Cry" ning maailmaesiettekandes tema uus teos, 5-minutiline „Kleine Litanei" („Väike ühispalve"), mis on Viini Muuseumi tellitud ning mille Arvo Pärt on koorile ja tema dirigendile pühendanud.

Teine tuntud briti kammerkoor The Sixteen on Harry Christophersi juhatusel Arvo Pärti palju esitanud ja ka plaadistanud. Praegu on neil käsil kontserdisari „Spirituality and Holy Minimalism" ja selles kavas laulavad nad 10. detsembril Londonis Kings Place'is (Hall One) Pärdi teosed „The Deer's Cry" ja „Morning Star".

Priit Kuusk 8. detsembril 2015

Eesti dirigendid, kes on juhtivates kunstilistes ametites Saksamaa muusikateatrite juures, dirigeerivad jõulukuul kavas olevatest lavastustest Saksa teatrites kokku kolmkümmend kolm ooperi- ja operetietendust.

Krefeldi ja Mönchengladbachi Teatris ning teatri kontsertorkestri Niederrheinische Sinfoniker peamuusikadirektoril (Generalmusikdirektor) Mihkel Kütsonil on koduteatris juhatada kahe lavastuse kuus etendust: detsembris on tal Giuseppe Verdi ooperist „Maskiball" viis õhtut (4., 13., 17., 22. ja 29. detsembril) ning Benjamin Britteni ooperist „Peter Grimes" üks õhtu 8. detsembril. Peale selle on ta dirigeerimas Dresdenis Semperoperis Engelbert Humperdincki lasteooperit „Hansuke ja Greteke" mida ta on seal teatris ka varasematel hooaegadel teinud. Seekord on etendused 12. detsembril (2 etendust), 14., 16. ja 26. detsembril (2 etendust).

Berliini Koomilise Ooperi esimene kapellmeister Kristiina Poska on võrreldes oma meeskolleegidega sel kuul kõige rohkem koormatud – tal on juhatada nelja lavastuse kokku 13 etendust(!). Kõigepealt dirigeerib ta Frederick Loewe'i muusikali „Minu veetlev leedi" viit etendust kuni vana-aasta õhtuni (5., 9., 15., 27. ja 31. detsembril), seejärel Engelbert Humperdincki lasteooperit „Hansuke ja Greteke" (etendused 6., 17., 23. ja 28. detsembril). Kolmel õhtul on vaatajate ees Leonard Bernsteini muusikal „West Side Story" (18., 21. ja 26. detsembril) ning neile lisandub veel Jacques Offenbachi operett „Ilus Helena" etendusega 12. detsembril.

Bonni Teatri ooperijuhi ametis tegutseval Hendrik Vestmannil on koduteatris dirigeerida kolm õhtut: 6. detsembril juhatas ta Wolfgang Amadeus Mozarti ooperi „Così fan tutte" esietendust, järgmine õhtu 11. detsembril, ja esimesel jõulupühal 25. detsembril on tema teatris Bonnis juhatada Richard Wagneri ooperi „Lendav Hollandlane" etendus.

Käesoleva hooaja algusest on Mihhail Gerts pärast tööd Rahvusooperis Estonia Hageni Teatri esimene kapellmeister ja peamuusikajuhi (GMD) asetäitja. Mihhail Gerts juhatab 3., 9. ja 18. detsembril Hageni Teatris Ferenc Lehári operetti „Naeratuste maa", ning ka vana-aasta päeval 31. detsembril on tal sellega kaks etendust Hagenis. Peale selle dirigeerib Gerts Hagenis 12. detsembril ka Giacomo Puccini ooperit „Madama Butterfly". „Naeratuste maa" on teatris Roland Hüve uuslavastus, mille Eesti dirigent tõi publiku ette 14. novembril, juhatades seejärel operetti veel 25. ja 29. novembril. 20. detsembril dirigeerib Mihhail Gerts Hageni Filharmoonia orkestrit ning teatri laste- ja noortekoori jõulurepertuaariga advendikontserdil teatri suures majas.

Kontserdipoolelt lisaksime siia ka Paavo Järvi kontserdi Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie'ga Baden-Badeni Festivalimajas, muuseas Saksamaa suurimas, 2500-kohalises ooperi- ja kontserdimajas 12. detsembril, kus ettekandel on Ludwig van Beethoveni Viiulikontsert Janine Janseniga solistina ning Johannes Brahmsi Neljas sümfoonia.

Priit Kuusk 3. detsembril 2015

Dirigent Paavo Järvi on hooaja algusest siiani saanud juba mitu rahvusvahelist tunnustust ning viibib selle hooaja sügispoolel oma orkestritega aina kontserdireisidel.

Oma viimast hooaega Orchestre de Paris' peadirigendina alustas Paavo Järvi 9. septembril, võttis seejärel vastu Pariisis oma orkestri ees ka Sibeliuse Ühingu medali, viis orkestri kontserdiks Milano La Scalasse. Siis tegi ta Pariisis orkestri residentsis, Filharmoonia uues suures saalis 19. ja 20. septembril Arvo Pärdi pidulikud ja suurt huvi äratanud juubelikontserdid (Pärdi kõrval oli kavas ka Erkki-Sven Tüüri uusteos).

Peaaegu kogu oktoobri veetis Paavo Järvi Jaapanis, tehes mitme eri kavaga debüütkontserdid (kokku kaheksa, 3.- 24. oktoobrini) Jaapani raadio NHK Sümfooniaorkestri peadirigendi uues ametis Tokyos. Neist viimases kavas kõlas ka Tüüri „Aditus".

Siis dirigeeris Paavo oktoobri lõpul kolm kava, sh Jörg Widmanni uusteosega, veel Pariisi Filharmoonias ning alustas 6. novembril Orchestre de Paris'ga seitsme kontserdiga ringreisi Euroopa kuulsamates saalides. Kuni 14. novembrini tulid Budapesti järel Viin, Essen, Berliin, München, Frankfurt ja Brüssel. Mitmel pool oli ettekandel Arvo Pärdi „Silhouette".

Euroopa reisi järel tegi Järvi ühe kontserdi vahepeal Londoni Philharmonia Orchestra ees, alustades siis pikemaajalist tegevust oma praegu ainsa saksa orkestri Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie'ga (DKB), mille peadirigent on ta juba 2004. aastast. Orkestri kodusaalis tehti kolm toredat õhtut, kus kavas oli ka Arvo Pärdi „Silouan's Song". Kohe jätkus Paavo Järvi käe all siiani kestev ja jätkuv uus muusikareis, nüüd DKB-ga: 30. novembril väljamüüdud Berliini Kontserdimajas (äsja oli ta siinsamas Pariisi orkestriga) ja 1. detsembril Hamburgi esinduslikus Laeiszhalles. Kuigi kavades on veel Beethoveni Viiulikontsert Janine Janseniga, on peatähelepanu Johannes Brahmsi sümfooniatel, sh ka helilooja kodulinnas Hamburgis.

Paavo on saanud mitmelt poolt suurepäraseid arvustusi, ajalehe Süddeutsche Zeitung veebilehes nimetatakse teda „meie aja üheks huvitavamaks dirigendiks". Teadupoolest on tema repertuaaripoliitika väga läbimõeldud ning ta viib oma kavatsusi läbi suurte tsüklite kaupa.

Nüüd on DKB-l Paavo Järvi juhatusel ees alustatud reisi jätkuna 5. ja 6. detsembril kaks õhtut Viini Kontserdimajas, kummalgi kõlamas kaks Brahmsi erinevat sümfooniat. 8. detsembril ollakse Amsterdami Concertgebouw's, Beethoveni Viiulikontserdi kõrval Janine Janseniga on Brahmsi Esimene sümfoonia, sama korratakse Pariisi Champs Elysées' teatris 10. detsembril, ja Euroopas viimasena Baden-Badeni Festivalimajas, muuseas Saksamaa suurimas, 2500-kohalises ooperi-
ja kontserdimajas 12. detsembril, kus Brahmsilt on kavas Neljas sümfoonia.

Seejärel viib Paavo Järvi oma saksa orkestri järjekordselt Lõuna-Koreasse, sest juba 16. detsembril on DKB esimene kontsert Daejeoni Kultuuri- ja Kunstide keskuses – siin on aga kavas vaid Robert Schumann, nii ka samad teosed 18. detsembril Söuli Kunstide keskuses: „Overture, Scherzo und Finale" E-duur, Klaverikontsert a-moll, solistiks 18-aastasena 2006. aasta Leedsi konkursi võitnud Sunwook Kim, ja Sümfoonia nr 4.

Saksa orkester sõidab tagasi kodumaale, Paavo jääb aga Aasiasse, sest vaid neli päeva hiljem algavad tal jõulukontserdid oma uue orkestri ees Jaapanis Tokyos – 22. ja 23. detsembril ning 26. ja 27. detsembril jaapanlaste tellitud ja nende poolt armastatud kavaga NHK Hallis. Jõulurõõmuks ja -rahuks on ettekandel Ludwig van Beethoveni Sümfoonia nr 9 d-moll op. 125 koos kuulsa „Oodiga rõõmule". Mängib NHK Sümfooniaorkester, laulab Kuitachi Muusikakolledži koor ning solistideks jaapani lauljad sopran Maki Muro, metsosopran Etsuko Kanoh, tenor Kei Fukui ja bass Hidekazu Tsumaya.

Sibeliuse medali vääris Paavo Järvi Jean Sibeliuse muusika tutvustamise eest eeskätt Prantsusmaal, selle sai ta vastu võtta oma orkestri kontserdil Pariisi filharmoonias septembris. Seejärel, nüüd just kaks kuud tagasi, valiti ta briti ajakirja „Gramophone" aasta artistiks. Jaapanis hindas mainekas ajakiri teda oktoobrikuu artistiks fotoga esikaanel, kui tal oli ilmunud NHK orkestri debüütplaat ning toimusid ta debüütkontserdid NHK orkestriga.

Läinud kuu lõpul valiti Paavo Järvi aga prantsuse juhtiva muusikaajakirja Diapason 2015. aasta artistiks. Ajakiri nimetab igal aastal oma kuldauhinnad („Diapason d'Or") ja nii on Eesti dirigent „Diapason d'Or. Artist d'Année" laureaat, seda juba teist korda. Auhinnatseremoonia toimus Pariisis 26. novembril, millel Paavo ei saanud osaleda, sest tal oli kontsert Bremenis. Paavo Järvi kodulehe uudistest saab näha-lugeda lingilt 'The Paavo Project' palju põnevat vastukajade kohta tema suurepärastele esinemistele ja menule mitmel mandril.