Priit Kuusk 5. veebruaril 2016

Reedel, 5. veebruaril kell 20 kohaliku aja järgi tuleb New Yorgi mainekas kontserdikeskuses Carnegie Hallis, Sterni Auditooriumis sündmusena ettekandele Arvo Pärdi ulatuslik vokaalsümfooniline teos „Te Deum".

Laialt reklaamitud ja oodatud ettekande peategelaseks on New York Choral Society (NY Choral), seda juhatab koori muusikadirektor David Hayes. NY Choral astub tavapäraselt üles oma 175-liikmelises koosseisus, nüüd koos NY Choral Orchestraga. Koori esinemiste pealavaks ongi Carnegie Hall, kus David Hayesi käe all on tehtud ja eeski ootamas suurejoonelisi ettekandeid. Märgitakse, et Arvo Pärdi teost „Te Deum" esitatakse suhteliselt harvemini.

Samal õhtul esitatakse koos koori ja orkestriga ka Ludwig van Beethoveni esimene missateos Missa C-duur op. 86. Õhtu solistideks on sopran Caroline Worra, metsosopran Leah Wool, tenor Dominick Chenes ja bariton Corey McKern.

David Hayes on New York Choral Society eesotsas 2012. aastast ja tema olulisemate töödena on Carnegie Hallis publikuni toodud niisugused suurteosed, nagu Felix Mendelssohni oratoorium „Paulus", Hector Berliozi „Kristuse lapsepõlv", Ralph Vaughan Williamsi „Meresümfoonia", Gustav Holsti harukordne „Jeesuse hümn" ning Beethoveni „Merevaikus ja õnnelik sõit". David Hayes on samas ka The New School Conservatory Mannes Orchestra muusikadirektor ning toob 8. aprillil välja uue kava Arvo Pärdi ja Anton Bruckneri sümfooniatest.

Arvo Pärdi projekte New Yorgis koordineerivad dr Nicholas Reeves ning teoloog ja muusik Peter Bouteneff. 5. veebruari kontsert oli kavandatud järjena Arvo Pärdi päevale The New Schooli ülikoolis 24. jaanuaril, mis aga jäi ära lumetormide tõttu New Yorgis. Tol päeval pidid kuulajate ees üles astuma David Hayesi ning muusikute kõrval mõlemad maestrod.

Nicholas Reeves on ka kõnealuse kontserdi korraldajaid New Yorgis, kus Carnegie Halli Isaac Sterni Auditorium on täna õhtul välja müüdud. Kui läinud aasta aprillis korraldati New York Live Arts festival, oli Nicholas Reeves sealse, 16. aprillil toimunud Arvo Pärdi kammerkontserdi korraldajaid. Hiljaaegu pidas ta loengu Arvo Pärdist Westminsteri koorikolledžis Princetonis (NJ).

Arvo Pärdi „Te Deum" on kirjutatud 1984. aastal kolmele koorile (naiskoor, meeskoor ja segakoor) ladinakeelsele tekstile, ettevalmistatud klaverile, keelpilliorkestrile ja tuuleharfile ning kestab umbes 30 minutit. Teose esiettekanne toimus Kölnis 1985. aasta jaanuaris, seda dirigeeris Dennis Russell Davies. „Te Deumi" silmapaistvama plaadistuse on firmale ECM teinud Tõnu Kaljuste käe all Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester.

Priit Kuusk 4. veebruaril 2016

Eesti vokaalansambel Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel esindab meid 4.- 7. veebruaril järjekordselt ülipopulaarsel muusikafestivalil „La Folle Journée" („Pöörane päev") Prantsusmaal Nantes'is.

Kuulsa René Martini algatatud kontsertide pidusari on erakordselt tiheda, tõepoolest pöörase graafikuga ja väga rohke esinejaskonnaga, samas kontserdid ise üheosalised ligi tunnised, haarava programmi ja atraktiivsete muusikutega. Festivali nimi on laen Pierre Beaumarchais' samanimelise kuulsa komöödia pealkirjast (vt ka „Figaro pulm"). Tänavugi, nüüd juba 22. korda, kestab festival „La Folle Journée" vaid viis päeva, alates kolmapäevast 3. veebruarist ning sellel toimub ligi kolmsada kontserti.
Tänavuste pidustuste teema on „Loodus" („Nature").

Vox Clamantis on Jaan-Eik Tulve juhatusel end aastaiks René Martini soosikute hulka võidelnud. Meie ansambli osaks saab nelja päeva jooksul viis kontserti kahes saalis ja kahe erineva kavaga. Kontserdipaikadeks on Nantes'i kongressidelinnakus asuvad 300-kohaline Salle Jacques Boyceau ning Lieu Unique'i keskuse 500-kohaline saal Grand Atelier.

Erakordne on see, et seekordne üks kavadest on üleni eesti muusikast – ansambli esimesel kontserdil 4. veebruaril, samuti 5. ja 7. veebruari kontsertidel kõlavad Cyrillus Kreegi vaimulike rahvalaulude seaded ja tema „Taaveti laulud" ning selle järel veel Veljo Tormise tsükkel „Sügismaastikud". Varem on Nantes'is esitatud ka Arvo Pärdi muusikat.

Reedel ja laupäeval, 5. ja 6. veebruaril on teises kavas veel kaks eesti autorit – ettekandele tulevad Toivo Tulevi „Suvine vihm" ja Helena Tulve „I Am a River", samuti laulab ansambel kaasaegse ameerika helilooja David Langi teost „For Love Is Strong". Selles kavas on kaastegev prantsuse pianist Claire-Marie Le Guay, kellega on varemgi koostööd tehtud ning kelle esituses kõlab siin nüüd Sergei Rahmaninovi, Maurice Raveli ja Olivier Messiaeni klaverimuusika. Meie muusikute ja prantslanna reedene kontsert kannab festivali programmis juba järjekorranumbrit 120 ning pühapäevaõhtune Vox Clamantise Kreegi ja Tormise kava on numbriga 296.

Muuseas, Vox Clamantis ja festival „La Folle Journée" on sündinud ühel ja samal aastal. Eesti ansambel esineb Nantes'is nüüd kuuendat aastat järjest, ka nende esimeses kavas kõlas David Langi teos „For Love Is Strong", lugu helilooja enda sõnadel „Laulude laulu" („Ülemlaulu") ainetel.

Priit Kuusk 4. veebruaril 2016

Dirigent Paavo Järvi veedab suure osa veebruarikuust oma uue, Jaapani Raadio NHK sümfooniaorkestri ees Tokyos, juhatades kuu lõpul veel ka Hiinas Shanghais.

Tokyo NHK Sümfooniaorkestril on oma uue peadirigendi Paavo Järviga sel kuul kokku kaheksa kontserti kolme erineva kavaga. Kaks esimest kava kõlavad vaid NHK oma kontserdisaalis Tokyos.

Laupäeval ja pühapäeval 6. ja 7. veebruaril on Tokyo NHK Hallis ettekandel Gustav Mahleri „Laulud surnud lastest" ning Anton Bruckneri Sümfoonia nr 5 B-duur. Mahleri laulude solistiks on väljapaistev saksa bariton Matthias Goerne.

Järgmises kavas 12. ja 13. veebruaril tulevad NHK Hallis ettekandele Johannes Brahmsi Viiulikontsert D-duur op. 77, kus soleerib hollandlanna Janine Jansen, ja Carl Nielseni Sümfoonia nr 5 op. 50. Janine Jansen on Paavo üks sagedasemaid koostööpartnereid kuulsaimates saalides.

Kolmas programm kõlab aga 17. ja 18. veebruaril veel mainekamas Tokyo Suntory Hallis, 20. veebruaril NHK Osaka Hallis ning seejärel 21. veebruaril ka Fukuoka Symphony Hallis. Kavas on Richard Straussi „Metamorfoosid" ja tema sümfooniline poeem „Nõnda kõneles Zarathustra" op. 30 ning Robert Schumanni Klaverikontsert a-moll op. 54, selle solistiks grusiinlanna Khatia Buniatishvili. Ka Khatiat on Paavo Järvi valinud oma solistiks üsna sagedasti. See kontserdisari on Paavole esimene sisemaine turnee sedakorda veel Jaapanis oma uue orkestriga.

Eesti dirigent tutvustab Jaapanis aga järjekindlalt Euroopa muusikavaramu kuulsamaid heliloojaid ja nende loomingut ning meie mandri tippsoliste.

Kuu lõpus, 27. veebruaril annab Paavo Järvi kontserdi koos Shanghai Sümfooniaorkestriga Shangahi Symphony Hallis Hiinas, kavas Bedřich Smetana sümfooniliste poeemide tsükkel „Minu kodumaa". Juba aastaid pole ka Eestist pärit muusikud Shanghais enam tundmatud, seal on esinenud meie kollektiive, soliste ja dirigente. „Minu kodumaad" tuleb Paavo juhatama sündmusena märtsikuu alguspoolel ka Tartusse ja Tallinna ERSO ette.

Koos oma hiljutise orkestri, Frankfurti Raadio Sümfooniaorkestriga on Paavo Järvi plaadistanud firmale „RCA Red Seal" kõik taani klassiku Carl Nielseni kuus sümfooniat. Komplekt koosneb kolmest CD-st, välja antud Nielseni 150. sünniaastapäeva puhul. Ja Järvi võtab Carl Nielsenit aina ka oma uutesse kavadesse, nagu Viienda sümfoonia järgmisel nädalal Tokyosse, pärast veel märtsikuul Pariisi.

Veebiajakirjas Presto Classical hindab David Smith Paavo Järvi Nielseni interpretatsioone väga kõrgelt, arvates, et vaevalt suudab keegi teine arukamalt ja ilmekamalt taani suurmeistri muusikat kuulajateni tuua.

Alles mõni päev tagasi kinnitas kriitik Rob Cowan mainekas ajakirjas Gramophone, et Paavo Järvi juhatatud Robert Schumanni Sümfoonia nr 1 ja Sümfoonia nr 3 samale RCA firmale on viimase viie aasta parimad salvestused klassiku loomingust. Need on tehtud orkestriga Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.

Priit Kuusk 4. veebruaril 2016

Eesti vokaalansambel Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel esindab meid 4.- 7. veebruaril järjekordselt ülipopulaarsel muusikafestivalil „La Folle Journée" („Pöörane päev") Prantsusmaal Nantes'is.

Kuulsa René Martini algatatud kontsertide pidusari on erakordselt tiheda, tõepoolest pöörase graafikuga ja väga rohke esinejaskonnaga, samas kontserdid ise üheosalised ligi tunnised, haarava programmi ja atraktiivsete muusikutega. Festivali nimi on laen Pierre Beaumarchais' samanimelise kuulsa komöödia pealkirjast (vt ka „Figaro pulm"). Tänavugi, nüüd juba 22. korda, kestab festival „La Folle Journée" vaid viis päeva, alates kolmapäevast 3. veebruarist ning sellel toimub ligi kolmsada kontserti.
Tänavuste pidustuste teema on „Loodus" („Nature").

Vox Clamantis on Jaan-Eik Tulve juhatusel end aastaiks René Martini soosikute hulka võidelnud. Meie ansambli osaks saab nelja päeva jooksul viis kontserti kahes saalis ja kahe erineva kavaga. Kontserdipaikadeks on Nantes'i kongressidelinnakus asuvad 300-kohaline Salle Jacques Boyceau ning Lieu Unique'i keskuse 500-kohaline saal Grand Atelier.

Erakordne on see, et seekordne üks kavadest on üleni eesti muusikast – ansambli esimesel kontserdil 4. veebruaril, samuti 5. ja 7. veebruari kontsertidel kõlavad Cyrillus Kreegi vaimulike rahvalaulude seaded ja tema „Taaveti laulud" ning selle järel veel Veljo Tormise tsükkel „Sügismaastikud". Varem on Nantes'is esitatud ka Arvo Pärdi muusikat.

Reedel ja laupäeval, 5. ja 6. veebruaril on teises kavas veel kaks eesti autorit – ettekandele tulevad Toivo Tulevi „Suvine vihm" ja Helena Tulve „I Am a River", samuti laulab ansambel kaasaegse ameerika helilooja David Langi teost „For Love Is Strong". Selles kavas on kaastegev prantsuse pianist Claire-Marie Le Guay, kellega on varemgi koostööd tehtud ning kelle esituses kõlab siin nüüd Sergei Rahmaninovi, Maurice Raveli ja Olivier Messiaeni klaverimuusika. Meie muusikute ja prantslanna reedene kontsert kannab festivali programmis juba järjekorranumbrit 120 ning pühapäevaõhtune Vox Clamantise Kreegi ja Tormise kava on numbriga 296.

Muuseas, Vox Clamantis ja festival „La Folle Journée" on sündinud ühel ja samal aastal. Eesti ansambel esineb Nantes'is nüüd kuuendat aastat järjest, ka nende esimeses kavas kõlas David Langi teos „For Love Is Strong", lugu helilooja enda sõnadel „Laulude laulu" („Ülemlaulu") ainetel.

Priit Kuusk 29. jaanuaril 2016

Orelikunstnik ja muusikaakadeemia oreliprofessor Andres Uibo esineb soolokontserdiga Sileesia filharmooniasaali orelil Katowices, kavas on ka eesti heliloojate teoseid.

Andres Uibo kontsertõhtu leiab aset pühapäeval, 31. jaanuaril Sileesia Filharmoonias, mis kannab kuulsa poola nüüdishelilooja Henryk Mikołaj Górecki mälestuseks tema nime.

Eesti organist avab kava 17. sajandi saksa klassiku Dietrich Buxtehude (1637-1707) teosega „Te Deum laudamus" BuxWV 218 (osad: Praeludium - Te Deum laudam(us) - Pleni sunt coeli et terra - Te Martyrum - Tu devicto (mortis aculeo)). Kell 17 algava pühapäevase oreliõhtu teine teos on I osa „Ja ma nägin..." (Revelation 21:1) Andres Uibo enda „Apokalüptilisest sümfooniast" orelile. Järgneb Erkki-Sven Tüüri 1989. aastast pärit pala „Spectrum I", ja siis D. Buxtehude „Passacaglia" d-moll BuxWV 161.

Pärast vaheaega alustatakse Johann Sebastian Bachi „Praeludiumiga" a-moll BWV 561, millele järgneb Arvo Pärdi pala „Trivium" 1976. aastast. Siin kõlab veel ka IV osa „Uus Jeruusalemm" (Revelation 21:10) Uibo „Apokalüptilisest sümfooniast" ning lõpetuseks mängib Andres Uibo J. S. Bachi grandioosse „Passacaglia et Thema fugatumi" c-moll BWV 582.

Ligilähedaselt sama kava mängis Andres Uibo septembris ka Dresdeni orelinädalatel Saksamaal Dresdeni kuulsas Kreuzkirches. Eesti muusikat viib Uibo kaasa võimalikult oma igale esinemisele välismaal, ja on seda teinud juba aastakümneid.

Sileesia Filharmoonia saal Katowices läbis kaks aastat tagasi laiendus- ja uuenduskuuri ning sai endale ka uue, Berliini orelitehase Karl Schuke oreli. Teatavasti tegutseb Katowices ka Poola ringhäälingu kõige olulisem sümfooniaorkester, 80 aastat tagasi asutatud Poola Raadio Rahvuslik Sümfooniaorkester (NOSPR), kelle peadirigendiks on praegu Alexander Liebreich.

Andres Uibo soolokava Sileesias kuulub Katowice orelil korraldatavasse mainekasse kontserditsüklisse, mida kunstiliselt juhib poola organist Władysław Szymański.
Sel hooajal astuvad sarjas Andres Uibo kõrval üles veel saksa organist Johannes Skudlik, itaalia organistid Alessandro Bianchi ja Francesco Bongiorno ning poola oma orelikunstnikud Wojciech Różak ja sarja kunstiline juht Władysław Szymański.

Kodumail tegutses Andres Uibo uue aasta algul rahvusvahelise Johann Sebastian Bachi festivali kunstilise juhi ja esinejana ning äsja esitles ajakirjanikele koos Suure-Jaani valla juhtidega ka tema poolt kunstiliselt juhitud Suure-Jaani muusikafestivali tänavust programmi.