Priit Kuusk 27. jaanuaril 2016

Maailmaklassiku Wolfgang Amadeus Mozarti sünnist möödub 27. jaanuaril 260 aastat. Paljudes paikades märgitakse seda daatumit, üritustel on osalemas või kaasas ka eesti muusikuid.

Kuigi Mozarti muusikat esitatakse jäävalt igal kuul, on tänavune jaanuar oma tähtpäeva ja pühendustega ikkagi pisut erilisem.

Paavo Järvi teises uue aasta kavas juhatab ta peadirigendina Orchestre de Paris' ees Pariisi uue filharmoonia suures saalis (Philharmonie 1) Wolfgang Amadeus Mozarti muusikat. Otse helilooja sünnipäeval 27. jaanuaril kõlab see kava esimest korda, kordudes samas 28. jaanuaril. Ettekandele tuuakse Mozarti Kontsert klaverile ja orkestrile nr 24 c-moll KV 491, solistiks tuleb nimekas saksa pianist Lars Vogt, kes nüüd tegutseb ka dirigendina Inglismaal. Paavo on temaga varem juba plaadistanud Mozarti 21. ja 27. klaverikontserdi Frankfurti Raadio orkestriga. Tore koostöö jätkub ja on sündimas ka neil kahel õhtul.

Mozarti tähtpäeval 27. jaanuaril toimub ka Tšehhimaal Ostravas helilooja 260. sünniaastapäeva galakontsert, mille teeb rahvusvaheliseks Viinis tegutseva eesti soprani Katrin Targo esinemine. Galakontsert leiab aset Ostrava Antonín Dvořáki nimelises teatris, seda juhatab Ostrava ooperi noor kunstiline juht Jakub Klecker. Peadirigent on ka tähtpäevaõhtu dramaturgiks, kaasa teeb sealse rahvusteatri koor. Kavas on aariaid ja ansambleid Mozarti ooperitest „Röövimine serailist", „Don Giovanni", „Figaro pulm", „Tituse halastus" ja „Võluflööt". Selles kavas astub üles viis solisti, ja Katrin Targo on ainus mitte-tšehhi laulja nende hulgas. 29. jaanuaril korratakse galakontserti veelkord. Katrin Targo sai kutse siia kui Karlovy Vary Dvořáki-nimelise rahvusvahelise lauljate konkursi laureaat.

Bonni teatri ooperijuht Hendrik Vestmann dirigeeris Theater Bonnis Saksamaal Mozarti ooperit „Così fan tutte" (16. jaanuaril), eesti bariton Priit Volmer laulab selles lavastuses ühe peaosalise Don Alfonso partiid.

Dirigent Olari Elts juhatas 21.-23. jaanuaril kolme sama kavaga õhtut Ühendriikides Seattle Symphony ees nende residentsis Benaroya Halli Taper Auditoriumis (WA). Selles kavas kõlasid sugugi mitte sageli esitatav valik Mozarti balletimuusikast ooperist „Idomeneo, Kreeta kuningas" KV 367 ning Mozarti III viiulikontsert G-duur KV 216. Solistiks oli lätlaste kuulsaim viiuldaja Baiba Skride. Väga sobivalt oli Mozarti kõrval ettekandel ka Franz Joseph Haydn, tema „Kuningliku Muusikuteühingu marss" ja „Londoni sümfoonia" nr 104 D-duur.

USAs Colorado Sümfooniaorkestri esitšellisti Silver Ainomäe algatusel tegutsev Ainomäe Quartet annab 30. jaanuari päeval kontserdi Mozarti 260. sünniaastapäeva puhul „It's All About Mozart" Englewoodi Hampden Hallis Colorados (kvarteti koosseisus mängivad Silver Ainomäe ja Anne Ainomäe), kaastegev Colorado Sümfooniaorkestri oboekontsertmeister Peter Cooper. Ettekandel on Mozarti Oboekvartett F-duur KV 360, Divertimento D-duur KV 136 ja Keelpillikvartett nr 17 B-duur KV 458. Kontsert toimub Silver Ainomäe kureeritavas sarjas „Chamber Music of the Masters".

Vääriks meenutada ka kontserte, kus Mozarti muusika on kõrvuti Arvo Pärdi muusikaga.

Mozarti „Requiem" oli Augsburgi Filharmoonikute kavas Saksamaal Domonkos Héja juhatusel 11. ja 12. jaanuaril kõrvuti Arvo Pärdi teosega „Fratres" Augsburgi teatri ooperikoori kaastegevusel, kavas oli ka Johann Christian Bachi Sümfoonia g-moll op. 6 nr 6. Ühendriikides mängis Spokane Symphony Martin Woldson Theateris (WA) 15. jaanuaril Pärdi harvemesitatud teost „Kui Bach oleks mesilasi pidanud... " kõrvuti Mozarti Sümfooniaga nr 29 A-duur. Juhatas Morihiko Nakahara, kavas oli ka kolme noore ameerika helilooja Armando Bayolo, Bryce Dessneri ning Andy Akiho teoseid.

Freiburg-Landwasseri kammerorkestri kontsert Saksamaal 16. jaanuaril Hinterzarteni Kurhausis, 17. jaanuaril Zachäusi kogudusekeskuses ning 30. jaanuaril Offenburgi kloostrikirikus kannab pealkirja „Mozart ja Pärt. Eufooria ja meditatsiooni vahel". Seda dirigeerib Edward Münch, kes ka solistina üles astub. See on ilus Mozarti ja Pärdi kava: Arvo Pärdi „Summa", Mozarti Kontsert klaverile ja orkestrile A-duur KV 414, Pärdi „Spiegel im Spiegel", Mozarti Sümfoonia nr 21 A-duur KV 201 ning Pärdi „Cantus in Memory of Benjamin Britten".

Priit Kuusk 24. jaanuaril 2016

New Yorgi ülikool The New School korraldab täna Arvo Pärdi austuseks temale pühendatud mitme üritusega päeva.

Arvo Pärdi päeva programm algab Günter Attelni meilegi tuttava dokumentaalfilmi „The Lost Paradise" („Kaotatud paradiis") demonstratsiooniga.

Sellele järgnevalt tutvustavad segakoori New York Choral Society muusikadirektor David Hayes ning Arvo Pärdi projekti juhte dr. Nicholas Reeves Arvo Pärdi muusika stiilinäiteid katkenditega tema teosest „Te Deum" ning Kolmandast sümfooniast. Näited pärinevad koori ning New Schooli konservatooriumi (Mannes School of Music) orkestri Mannes Orchestra ettekannetest David Hayesi juhatusel.

Pärastlõunal algab ülikoolis sümpoosion, mida modereerib teoloog ja muusik, raamatu „Arvo Pärt: Out of Silence" autor Peter Bouteneff.

Arvo Pärdi päev jätkub mõtteliselt 5. veebruaril, mil kuulsas Carnegie Hallis tuleb New York Choral Society esituses ning koos Mannes Orchestra liikmetega maestro David Hayesi käe all ettekandele Arvo Pärdi „Te Deum". Samal õhtul esitatakse ka Ludwig van Beethoveni Missa C-duur op. 86. Õhtu solistideks on sopran Caroline Worra, metsosopran Leah Wool, tenor Dominick Chenes ja bariton Corey McKern.

P. S. Arvo Pärdi päev New Yorgis jäi ära seal möllanud lumetormi tõttu.

Priit Kuusk 17. jaanuaril 2016

Viinis elaval ja tegutseval Eesti noorel lauljataril Katrin Targol on ka jaanuarikuul rida ülesastumisi Viinis ning seekord ka Tšehhimaal.

Katrin Targo esinemised toimusid Viinis juba kuni 15. jaanuarini kolmes erinevas kirikus ning kahes palees kokku kaheksal üritusel. Tšehhimaal Ostravas laulab ta kuu lõpul.

Uue aasta esimesel nädalal oli Eesti sopranil Viinis kuus ülesastumist. 1. jaanuaril toimusid pidulikul uusaastakontserdil Augustinerkirche's Mozarti muusika aineil kirjutatud „Zauberflötenmesse" („Võluflöödimissa") ja Franz Schuberti „Salve Regina" ettekanded. Dirigeeris Thomas Böttcher. Katrin Targo oli mõlemas teoses sopranisolistiks, „Võluflöödimissat" laulis ta aga koos Viini Volksoperi solisti metsosopran Annely Peeboga. „Võluflöödimissa" autor on tundmatuks jäänud, aga teos väärib ettekandmist.

Augustinerkirche's oli Katrin Targol veel kaks esinemist, 3. jaanuaril Franz Joseph Haydni teoses „Orgelsolomesse" (juhatas taas Thomas Böttcher) ning 10. jaanuaril Schuberti Missas C-duur, mida dirigeeris Gottfried Fragner.

Laupäeval, 2. jaanuaril kõlas Karlskirche's Wolfgang Amadeus Mozarti „Requiem", sopranisolistiks Katrin Targo, dirigeeris Konstantin Hiller. 4. ja 6. jaanuaril olid Katrinil kontserdid Auerspergi palees Viini Residenzorchesteriga. 8. jaanuaril andis Schönborni palees Josefstadtis kontserdi Viini Barokkorkester, kus üks soliste oli Eesti sopran.

Reedel, 15. jaanuaril laulis Katrin Targo taas Johann Sebastian Bachi kantaate, esinemine toimus Peterskirche's, Martin-Jaques Garandi käe all olid ettekandel kantaadid BWV 72 ja BWV 111. Bachi kantaatidega tegi Katrin 2014. aastal debüüdi ka Viini Kontserdimajas.

Nüüd on Katrin Targol ees veel esinemised Tšehhimaal Ostravas Antonín Dvořáki nimelises teatris kahel Mozarti galakontserdil, mis tähistavad helilooja 260. sünniaastapäeva. Galakontserdid toimuvad 27. ja 29. jaanuaril, neid juhatab silmapaistev tšehhi noor Ostrava ooperi kunstiline juht Jakub Klecker, kes on ka tähtpäevaõhtu dramaturg, kaastegev rahvusteatri koor. Katrin Targo on Ostravasse saanud kutse kui Karlovy Vary Dvořáki-nimelise rahvusvahelise lauljate konkursi laureaat. Galakontsertide kavas on aariaid ja ansambleid Mozarti ooperitest „Röövimine serailist", „Don Giovanni", „Figaro pulm", „Tituse halastus" ja „Võluflööt". Kontserdil teeb kaasa viis solisti, ja Katrin Targo on ainus mitte-tšehhi laulja nende hulgas.

Jaanuaris tuleb Katrin Targol kokku kümme esinemist, detsembris oli tal neid aga kolmteist, sealhulgas ka Eestis Tallinna Poistekoori jõulukontserdi menuka solistina Niguliste kirikus Lydia Rahula juhatusel.

Priit Kuusk 22. jaanuaril 2016

Paavo Järvi alustas oma uut hooajapoolt Orchestre de Paris' ees kolmapäeval, 20. jaanuaril Pariisis uue filharmoonia suures saalis.

Pariisi uue filharmoonia peasaaalis (Philharmonie 1) tulid Järvi juhatusel ettekandele taani klassiku Carl Nielseni muinasjutuline tsükkel näidendimuusikast „Aladini süit" orkestrile, seejärel gruusia viiuldaja Lisa Batiashviliga solistina Dmitri Šostakovitši Esimene viiulikontsert, mille helilooja oli kirjutanud David Oistrahhile. Õhtu teise poole täitis kava peateose Franz Schuberti Üheksanda sümfoonia („Suur sümfoonia", C-duur) ettekanne. Lisa Batiashvili on Paavo solistina esinenud mitmeid kordi varemgi.

20. jaanuari kava korrati 21. jaanuaril, selle ees toimus ka tutvustav vestlus. Mõlemad kontserdid algasid kell 20.30. Uue aasta esimesi kontserte on orkestri ees juhatanud Cornelius Meister ja Bertrand de Billy. Paavo Järvi sai talvepuhkust napilt kolm nädalat, sest 27. detsembril juhatas ta viimast NHK sümfooniaorkestri kontserti neljast õhtust Tokyos, kus Ludwig van Beethoveni Üheksanda sümfoonia pidulike esitustega jaapani koori ja solistidega tähistati uue aasta saabumist.

Veel teist uut kava dirigeerib Paavo Järvi Pariisi orkestri ees sel kuul filharmoonias, need kontserdid toimuvad kolmapäeval 27. jaanuaril ning neljapäeval 28. jaanuaril õhtuti samadel kellaaegadel. Ettekandel on vaid kaks kaalukat teost, Wolfgang Amadeus Mozarti Kontsert klaverile ja orkestrile nr 24 c-moll KV 491 ning austria sümfonisti Anton Bruckneri eepiline Viies sümfoonia (1878). Klaverikontserdi solistiks tuleb nimekas saksa pianist, Paavo Järviga varemgi mitmel puhul koostööd teinud Lars Vogt.

Veebruarikuul dirigeerib Paavo Järvi kolme uut kava NHK Sümfoonisorkestri ees Tokyos, kus 6. ja 7. veebruaril on samuti peateoseks Bruckneri Viies sümfoonia, 12. ja 13. veebruaril Johannes Brahmsi Viiulikontsert Janine Janseniga ning 17. ja 18. veebruaril Richard Straussi looming.

Pariisi orkestri ette astub Paavo Järvi taas märtsikuu algul, siis tuleb ettekandele Beethoveni Kolmas klaverikontsert Radu Lupuga, Carl Nielseni Flöödikontsert ning Jean Sibeliuse Kolmas sümfoonia.

Priit Kuusk 15. jaanuaril 2015

Mitmed jõulupühad on möödas, ja Arvo Pärdi teoseid esitatakse taas paljudel maadel ja mitmel mandril. Jaanuarikuu keskeni kõlas Pärt kokku kaheksas riigis, kuu lõpul lisandub veel neli maad.

Sel nädalal, 10. - 12. jaanuaril esitati Pärti Brasiilias, Saksamaal ja Ühendriikides. Aga väga olulisel sündmusel osales ja elas kaasa ju meie vokaalansambel Vox Clamantis. Eesti ansambel esines Jaan-Eik Tulve juhatusel 3. jaanuaril Moskvas rooma-katoliku katedraalis sealsel õigeusu jõulufestivalil õhtul, kus esitati viis Arvo Pärdi teost. Meie muusikute kava kandis nimetust „Gregoriaani müsteerium. Ave Maria".

Nüüd oleme taas teada saanud, et Briti maineka andmebaasi Bachtracki statistika põhjal oli Arvo Pärt viiendat aastat järjest kogu maailmas enimesitatud elav helilooja.

Vahepealsed nädalapäevad möödusid pühademeeleolus ilma avalike ettekanneteta Arvo Pärdi muusikast. 10. jaanuaril lõpetas pausi „Cantuse Benjamin Britteni mälestuseks" ettekanne suvises Brasiilias: nende mainekas Orquestra Sinfónica di Bahia (OSBA) mängis teose Bahias Teatro Castro Alves'is oma peadirigendi Carlos Prazeresi juhatusel teatri suures, 1554 vaatajat mahutavas saalis. Tol õhtul kõlasid veel Béla Bartóki „Rumeenia tantsud" ning Ottorino Respighi „Antiiksed aariad ja tantsud" (Süit nr 3).

Esmaspäeval-teisipäeval, 11. ja 12. jaanuaril oli Pärdi „Fratres" Augsburgi Filharmoonikute kavas Saksamaal ungari maestro Domonkos Héja juhatusel. Kontserdipaigaks oli Augsburgi Kongress am Park, Pärdi teos avamas, seejärel kavas Johann Christian Bachi Sümfoonia g-moll op. 6 nr 6 ning Wolfgang Amadeus Mozarti „Requiem" KV 626 Augsburgi teatri ooperikoori kaastegevusel.

Teisipäeval kanti kaksikkontsert „Tabula rasa" ette USAs San Diegos (CA), kontserdipaigaks Natural History Museumi saal. Koos San Diego kammermuusikaühenduse Art of Élan muusikutega esines ka 9-liikmeline vokaalansambel Sacra/Profana, sest enne Pärdi teost olid ettekandel ameerika autorite Aaron Jay Kernise ja Nico Muhly oopused.

Neljapäevast 14. jaanuarist kuni laupäeva 16. jaanuarini on Hollandis kontserdireisil Eesti Filharmoonia Kammerkoor oma peadirigendi Kaspars Putniņši juhatusel – kontserdid Heerenis, Rotterdamis ja Amsterdami Muziekgebouw' suures saalis. Kava esipooles on kõikjal ettekandel ka Arvo Pärdi teosed „Dopo la vittoria" ja „Nunc dimittis".

14. jaanuaril esitati Pärti Hispaanias mainekas Madridi Auditorio Nacional de Musica kammersaalis: riiklikku esinduskollektiivi Coro de la Comunidad de Madrid juhatas Pedro Teixeira, esitati „Bogoroditse Djevo" ja „Cantate Domino canticum novum". Selles mahukas kavas oli veel kaks kooriteost Felix Mendelssohnilt, Anton Brucknerilt ja lõpetamas Benjamin Brittenilt, kava keskel olid ettekandel Johannes Brahmsi „Ave Maria" ning Sergei Rahmaninovi „Ave Maria"; Pärdi teosed kõlasid enne viimaseid, Benjamin Brittenilt.

Samal õhtul dirigeeris viiuldajana tuntud Pekka Kuusisto Helsingi Temppeliaukio kirikus Pärdi „Cantust Benjamin Britteni mälestuseks", mängis Sibeliuse Akadeemia kammerorkester. Tegemist on briti muusika kavaga, mida muudetud kujul korratakse reedel, 15. jaanuaril Lahtis Risti kirikus.

Reedel, 15. jaanuaril toimub Eesti Filharmoonia Kammerkoori Rotterdami ja Sibeliuse Akadeemia Lahti kontsertidele lisaks veel üks ettekanne Ühendriikides, kus Spokane Symphony mängib Spokane'i Martin Woldson Theateris (WA) Pärdi harvemesitatud teost „Kui Bach oleks mesilasi pidanud... ". Juhatab Morihiko Nakahara. Muuseas, sel orkestril on neli dirigenti, ja selles kavas on ka kolme noore ameerika helilooja (Armando Bayolo, Bryce Dessner, Andy Akiho) teoseid ning Mozarti Sümfoonia nr 29 A-duur KV 201. Kahjuks on orkestri kodulehe viide Arvo Pärdi tutvustamisel vananenud, pärit David Pinkertoni arhiivist.

Laupäeval, 16. jaanuaril on Eesti Filharmoonia Kammerkoori Amsterdami kontserdi kõrval toimumas veel neli kontserti Arvo Pärdiga – Šveitsis, Hollandis ning Saksamaal.

„Peegel peeglis" kõlab Šveitsis Sissachis klarneti ja klaveri ettekandes, mängivad Fabio di Cásola ja Paola De Piante Vicin kontserdisarja kunstilise juhina. Kaval on pealkirjaks „Deutschland im Winter", sest ülejäänud heliloojad on kõik saksa klassikud. See on kammersari „Klanglichter", kus tutvustatakse muusikat maade kaupa.

Haarlemi luteri kirikus Hollandis esinevad laupäeval kammerkoor Larynx ja Ensemble Corona, Pärdilt kavas „I Am the True Vine" ja „Magnificat". Juhatab Martine des Tombe. Kontserti korratakse 17. jaanuaril Amsterdami Inglise kirikus ning 23. jaanuaril Valkkoogi kirikus. Pärdi teosed kõlavad siin rohke hispaania varajase muusika kõrval.

Veel kahest kontserdist laupäeval Saksamaal. Freiburg-Landwasseri kammerorkestrite ühine kava Hinterzarteni Kurhausis on pealkirjaga „Mozart ja Pärt". Juhatab Edward Münch, kavas „Summa", „Peegel peeglis" ja „Cantus...". Märgitakse Mozarti 260. sünniaastapäeva, kava kordub pühapäeval Zachäusi kogudusekeskuses. Berliin-Charlottenburgis Trinitatise kirikus laulab Capella Kreuzberg „Magnificati", juhatab Johannes Rühl. See kava kannab pealkirja „Vivaldi ja Arvo Pärt", Antonio Vivaldilt ettekandel „Magnificat" ja „Gloria". Nemad kordavad kava 17. jaanuaril Berliini Emmaus-Kirches.

Pühapäeval, 17. jaanuaril saab kuulda ka Arvo Pärdi orelimuusikat: pala „Pari intervallo" mängib Daniel Gárdonyi Saksamaal Bad Wildungeni Philipp-Nicolai-Kirches.

26. ja 30. jaanuari vahel kõlab Arvo Pärdi muusika neljal kontserdil Pariisis, Milanos, Singapuris ja Saksamaal.