Priit Kuusk 24. veebruaril 2016

Noor dirigent Risto Joost juhatab viis kontserti Arvo Pärdi muusikast oma uue koori, Kesk-Saksa (MDR) Leipzigi Raadio koori ees Saksamaal.

Risto Joost on MDR-i koori kunstiline juht Leipzigis alates käesolevast hooajast ja teda on seal suurepäraselt vastu võetud nii muusikute kui publiku poolt. Kõnesolev on tema esimene ulatuslikum kontserdireis oma kooriga neljas Saksamaa muusikakeskuses, mille ta pühendas äsjase juubilari Arvo Pärdi loomingule. Kolm kontserti neist on kooriõhtud a cappella, kaks toimuvad koos MDR-i Leipzigi Raadio sümfooniaorkestriga, kelle peadirigendiks on Kristjan Järvi.

Risto Joosti kontserdisari algas 19. veebruaril, mil MDR Rundfunkchor laulis oma peadirigendi juhatusel Arvo Pärdi segakoorile a cappella loodud suurteost „Kanon pokajanen" kodulinna Leipzigi Peterskirches. Kava toodi publiku ette sarjas „Melodie der Sprache".

Arvo Pärdi sama teosega antakse järgnevalt 25. veebruaril külaliskontsert Berliinis vokaalfestivalil Chor@Berlin. See on populaarse, kontsertide ja töötubadega festivali programmi avaüritus. Risto Joosti kontsert ja kogu festival toimub ebatavalises paigas, endises tööstushoones Radialsystem V.

Järgmisel päeval, 26. veebruaril astub 69-liikmeline raadio segakoor üles taas Leipzigi Peterskirches juba koos MDR-i Leipzigi Sümfooniaorkestriga. Pärdi muusikaga kava kannab nimetust „Orient & Occident". Ettekandele tuleb õhtu avanumbrina orkestripala „Orient & Occident". See ettekanne pühendatakse äsjalahkunud nimeka leedu dirigendi Saulius Sondeckise mälestusele, kelle jaoks ning kelle Leedu Kammerorkestrile Arvo Pärt 2000. aastal teose kirjutas. Siis kõlab a cappella teos „Nunc dimittis" ning seejärel orkestrilt ja koorilt „Adam's Lament", orkestrilt „Fratres" (viiulisolistiks on Waltraut Wächter), õhtu suureks lõpunumbriks on „Te Deum". 27. veebruaril esitatakse sama koori-orkestri kava Magdeburgis, sealses Johanniskirches.

Pühapäeval, 28. veebruaril tuleb Arvo Pärdi „Kanon pokajanen" Risto Joosti dirigeerimisel ettekandele veel kolmandat korda, nüüd Erfurti Kaisersaalis.

Märtsikuu algul dirigeerib Risto Joost kodumail, 5. märtsil Estonia teatris balletti „Medea", 10. ja 12. märtsil saavad teoks Johann Sebastian Bachi „Matteuse passiooni" lavastatud ettekanded Tallinnas ja Tartus koos Eesti Filharmoonia Kammerkoori ning Tallinna Kammerorkestriga.

Priit Kuusk 13. veebruaril 2016

Berliini Koomilise Ooperi esimene kapellmeister Kristiina Poska juhatab oma koduteatris sel kuul kokku seitset etendust neljast erinevast lavastusest.

Veebruarikuu teisel nädalal, 8., 9. ja 11. veebruaril olid Kristiina Poskal Berliinis juhatada Frederick Loewe’i muusikal „Minu veetlev leedi“, Leonard Bernsteini muusikal „West Side Story“ ning Jacques Offenbachi operett „Ilus Helena“. „Ilus Helena“ on taas mängukavas 15. veebruaril ja „Minu veetlev leedi“ 20. veebruaril. Kuu lõpul lisanduvad kaks õhtut Berliini helilooja Marius Felix Lange ooperist Oscar Wilde'i järgi „Canterville’i lossi vaim“, mis on vaatajate ees 25. ja 29. veebruaril. Kolm esimest lavastust jäävad nüüd teatri repertuaarist eemale, Lange ooper on mängukavas veel ka märtsis-aprillis. Helilooja ise tuleb aga välja uue kogupereooperiga „Lumekuninganna“ (H. Chr. Anderseni aineil) Duisburgis 23. aprillil.

Meil on põhjust väga rõõmustada klassikalise muusika andmebaasi Bachtrack teate üle, et 2015. aasta kõige hõivatum naisdirigent maailmas on olnud eestlanna Kristiina Poska. See on siis teine oluline tähelepanu Eestist pärit muusikule Arvo Pärdi kui sagedaimini esitatava nüüdishelilooja absoluutse tiitli kõrval.

Lisaks paljudele etendustele koduteatris Berliinis (näiteks detsembris 13 etendust) juhatas Kristiina läinud aastal veel Stockholmi Kuninglikus Ooperis, Klagenfurti Linnateatris, Viini Volksoperis, Hamburgi Riigiooperis ja Edinburghi festivalil.

Saksamaal dirigeerivad muusikateatrites veebruaris veel Mihkel Kütson, Hendrik Vestmann ja Mihhail Gerts. Mihkel Kütsonil on kolm etendust Richard Straussi ooperiga „Roosikavaler“ Krefeldi ja Mönchengladbachi teatris, Hendrik Vestmannil kaks õhtut Wolfgang Amadeus Mozarti ooperist „Così fan tutte“ Bonni Teatris ning Mihhail Gertsil on üks etendus Hageni Teatris Ferenc Lehári operetiga „Naeratuste maa“, mis on talle esimeseks uuslavastuseks ta uues ametis Saksamaal.

Priit Kuusk 9. veebruaril 2016

Maestro Arvo Pärdi muusikast on veebruarikuu esimesel nädalal teada vähemalt tosin esitust – Venemaal, Eestis, Soomes, Ühendriikides, Šveitsis, Prantsumaal ja Saksamaal.

Teisipäeval, 2. veebruaril mängis oma huvitavat kava Peterburi Maria Teatri kontserdimajas Soomest kohalesõitnud Sibeliuse Akadeemia 7-liikmeline tšelloansambel. Noored esinesid siin koos oma professori Martti Rousiga, kaastegev oli nimekas sopran Piia Komsi. Suurepärane ja ere kava läks menukalt, autoriteks Luigi Boccherini, Jean Sibelius, Pjotr Tšaikovski, Heitor Villa-Lobos, Sofia Gubaidulina ning Arvo Pärt.

Martti Rousi mängis ansambli saatel ka solistina, nagu ka Piia Komsi laulis ansambliga kaks Sauli Zinovjevi uut teost („Charge 2" oli esiettekandel), kaheksale tšellole seatud teoseid kõlas vähemalt viis, nii ka meie Arvo Pärdi pala „Fratres" kaheksa tšello versioonis.

Kolmapäeval, 3. veebruaril esines ERSO Nikolai Aleksejevi juhatusel Narvas Geneva keskuses ning reedel, 5. veebruaril sama kavaga Tallinnas Nordea kontserdisaalis, mõlemal õhtul esitati Arvo Pärdi „Cantust Benjamin Britteni mälestuseks".

Arvo Pärti mängis taas Lapimaa Kammerorkester, kelle kunstiliseks juhiks on John Storgårds – 3. veebruaril Rovaniemis Korundi kultuurimajas, 4. veebruaril Inaris Saami kultuurikeskuses Sajos ning 5. veebruaril Karigasniemi kabelis, kõikjal õhtut avamas Pärdi „In Spe". Kava kandis pealkirja „Kontrastide rikkus", selle liidriks oli orkestri tšellist Lauri Angervo ning esiettekandel oli Geoff Palmeri Concerto.

Reedel, 5. veebruaril oli kahtlemata suursündmuseks Arvo Pärdi „Te Deumi" ettekanne New Yorki kuulsa Carnegie Halli Isaac Sterni auditooriumis väljamüüdud saalile. Kontserdi korraldajaid oli Arvo Pärdi projektide üks juhte dr Nicholas Reeves. Koori ja orkestri muusikadirektori David Hayesi juhatusel esitasid Pärdi teose suurkoor New York Choral Society ja NY Choral Orchestra.

Šveitsis Luganos esitas Orchestra della Svizzera Italiana reedel Arvo Pärdi „Cantuse Benjamin Britteni mälestuseks", juhatas kreeka maestro Constantinas Caridis. Kontserdipaigaks oli Auditorio Stelio Molo.

Kontserdil Prantsusmaal Abbeville'i Chapel du Carmel'is esitas Orchestre de Picardie laupäeval, 6. veebruaril peadirigent Arie van Beeki juhatusel Pärdi teose „Fratres", viiulisolistiks Zbigniew Kornowicz. Saksamaal Tübingeni Stiftskirches
laulis kammerkoor Züricher Vokalisten Arvo Pärdi teost „Seitse magnificat-antifoni", juhatas koori asutajana Christian Dillig.

Juba toimunuist jääb veel lisada kaks esitust USAs Bostonis (MA). Kontserdipaigaks St. John's Church, esitas Grammy nominent, dirigendita kammerorkester 'A Far Cry' laupäeval, 6. veebruaril Pärdi pala „Trisagion", kavas pealkirjaga „Intimate Voices" olid veel Krzysztof Penderecki ja Jean Sibelius. Sama kolme kuulsa autoriga programmi mängisid nad muuseumi resideeriva orkestrina 7. veebruaril ka Isabella Stewart Gardner Museumis.

Eile, tänasel vastlapäeval ja homme Arvo Pärdi ettekandeid pole teada, siis algavad aga silmapaistvad esitusseeriad – Riccardo Muti juhatab alates 11. veebruarist kolmel õhtul järjest Chicago Sümfooniaorkestri ees Pärdi teost „Orient & Occident", 12. veebruaril tuleb Londoni Kuninglikus Ooperis taas lavale ballett „After the Rain" „Tabula rasa" muusikal ning 14. ja 15. veebruaril on Andres Mustonen koos Hortus Musicusega Pärti esitamas Türgis.

--------------------------------------------------------------------------------
Siin harukordne foto Soome noorte tšelloansamblist
http://site.mariinsky.ru/en/playbill/playbill/2016/2/2/3_1900/

Priit Kuusk 10. veebruaril 2016

Erkki-Sven Tüüri kolmiktsükkel, esialgse nimetuse all „Show" kõlab nimeka soome viiuldaja ja dirigendi Pekka Kuusisto juhatusel ja osalemisel orkestri ACO Collective pikal kontserdireisil Austraalias.

Erkki-Sven Tüüri kontrastsete osadega, etenduslikku laadi keelpilliteos on sündinud 1993. aastal ja loodud Tõnu Kaljuste tellimusel Tallinna Kammerorkestrile. Helilooja ühe populaarsema, umbes veerand tundi kestva oopuse osad on „Action", „Passion" ja „Illusion", seda on mänginud paljud kollektiivid ning teos on jäädvustatud neljale plaadile Tõnu Kaljuste, Juha Kangase ning Anu Tali juhatusel. Päris sagedasti esitatakse kolmikteose osi ka eraldi.

4.-19. veebruaril esitab Tüüri teost oma kontserdireisil kuues suures Austraalia keskuses kuulsa Austraalia Kammerorkestri (ACO) sõsarorkester ACO Collective. Orkestri liider on selles dirigendina kaasamängiv soome kuulsaim viiuldaja Pekka Kuusisto, kes on nii Tüüri kui Arvo Pärdi teoseid mitmel puhul oma kavadesse varemgi võtnud. Pekka Kuusisto kutsuti ACO Collective'i kunstiliseks juhiks sellest hooajast alates.

Seekordsel muusikaturneel esitatakse Erkki-Sven Tüüri kokku 11 kontserdil. Kava kannab nimetust „Beethoven ja 21. sajand" ning selles kõrvutatakse Ludwig van Beethoveni ja Jean Sibeliuse loomingut kaasaegsete heliloojate, ameeriklaste Nico Muhly ja Bryce Dessneri, Erkki-Sven Tüüri ja briti klassiku Michael Tippetti teostega.

Reisi esimene pool sai läbi 9. veebruariks, kontserdid toimusid 4. veebruaril
Newcastle'i City Hallis, 6. veebruaril Canberra Llewellyn Hallis, 7. ja 8. veebruaril Melbourne'i Arts Centre'is ja Recital Centre'is ning 9. veebruaril Adelaide'i Town Hallis, kus ka meie dirigent Arvo Volmer on palju kordi Adelaide Symphony Orchestra ees üles astunud.

Alates 13. veebruarist jätkub reis kuue kontserdiga, mil Sydneys antakse kokku viis kontserti ning vahepeal 15. veebruaril üks Brisbane'is QPAC Concert Hallis. Kontserdipaikadeks Sydney's on City Recital Place Angel Hall ning Sydney Opera House Concert Hall.

Selle aasta 2. ja 3. aprillil esitab Pekka Kuusisto Tüüri sama teost ka USAs koos maineka Saint Paul Chamber Orchestraga. Aprilli-maikuu vahetusel teeb Pekka Kuusisto oma orkestriga ACO Collective järgmise kontserdireisi Austraalias, kus kava peateoseks on Antonio Vivaldi „Neli aastaaega".

Erkki-Sven Tüür on Austraalia muusikutele juba aastatetagune tuttav. 2007. aastal kirjutas Tüür Austraalia Kammerorkestri tellimusel teose plokkflöödile keelpilliorkestriga „Whistles and Whispers from Uluru" („Viled ja sosinad Uluru kaljul") ning see oli orkestri repertuaaris tookord ning ka hiljem peadirigent Richard Tognetti juhatusel.

Erkki-Sven Tüüri muusika teistest esitustest veebruaris. 26. veebruaril mängib Tüüri Klaverikontserti Mihkel Poll Rumeenia linnas Craiovas, orkestriks on Filarmonica Oltenia ning dirigeerib Jüri Alperten. See kontsert on osa projektist „Europa Season", kus Oltenia Filharmoonia esitleb 28 nädala jooksul 28 Euroopa Liidu liikmesriigi muusikat ja muusikuid. Kammerteost „Symbiosis" kuuleb 27. veebruaril Inglismaa kontserdimajas Sage Gateshead Royal Northern Sinfonia muusikute kontserdil „New Music from the North".

Priit Kuusk 6. veebruaril 2016

Dirigent Kristjan Järvil on ees taas põnev veebruarikuu, kontsertidega Leipzigis, Moskvas, Pekingis ning Norras Bergenis, igal kontserdil uus orkester juhatada.

Kavad on Kristjan Järvil alati põnevad, nüüd lisandub neile ka seikluslik moment rännakutega muusikute ette neljal maal.

Laupäeval 6. veebruari õhtul oli Kristjan oma MDR Leipzigi Raadio Sümfooniaorkestri ees Leipzigi Gewandhausis, kaastegevad seekord ka Leipzigi noorteorkestri mängijad. See oli eriliselt rütmikas ja atraktiivne kava indiaani-mehhiko ning ladina-ameerika muusika aineil. Ettekandel oli koguni kaks Mehhiko autorit, avateosena Alberto Márquezi „Danzón No. 2" ja kava viimase, neljanda teosena Carlos Chávezi väga populaarne Sümfoonia nr 2 („Sinfonía india"). Veel olid ettekandel Torontos sündinud ja praegu USAs elava pianisti-helilooja Stewart Goodyeari kariibia süit „Callaloo" autoriga solistina, mis on MDRile kirjutatud, ja noore brasiillase Yamandú Costa kitarrikontsert „Concerto de Fronteira" samuti heliloojaga solistina, kellega Kristjan on ka varem koos esinenud. Mõlema puhul on tegemist väga silmapaistvate muusikutega, näiteks on Stewart Goodyear plaadistanud kogu balleti „Pähklipureja" sooloklaveriga ning esitanud ühel päeval Beethoveni kõik 32 klaverisonaati.

Samal päeval alustas taas kontserte oma uue orkestri ees Tokyos Kristjani vanem vend Paavo Järvi. 7. veebruari õhtul on Kristjani kontserdi salvestis aga raadioeetris kahel saatjal, MDR Klassik ja MDRi kultuuriprogramm „Figaro".

Veebruari teisel poolel juhatab neljal kontserdil nii oma Leipzigi Raadio koori kui Kristjan Järvi sümfooniaorkestrit noor Eesti maestro Risto Joost.

Juba 11. veebruaril kell 19 astub noorim dirigent Järvi publiku ette Moskva Konservatooriumi kuulsas suures saalis, mis on oma tähenduselt ikka Venemaa 'saal number üks'. Mängib Venemaa Riiklik Akadeemiline Sümfooniaorkester (Svetlanovi sümfooniaorkester), mille kunstiliseks juhiks oli pikka aega Jevgeni Svetlanov ning keda omal ajal juhatas palju kordi ka Neeme Järvi. Kava on ootamatult populaarne, alustuseks peateosena Sergei Rahmaninovi Kolmas kontsert klaverile orkestriga, kus soleerib vene noor pianismitäht Deniss Matsujev. Järgmiste teoste hulgas on väga tuntuid, kõlavad Maurice Raveli „La Valse" ja „Boléro", Boccherini - Berio „La Musica notturna delle Strade di Madrid" ning Claude Debussy „Kuuvalgus" Leopold Stokowski orkestriseades.

Moskvast sõidab Kristjan Järvi edasi Hiinasse, Pekingisse. Ees on proovid ja 19. veebruaril kontsert Hiina NCPA Kontserdimaja Orkestriga (China NCPA Concert Hall Orchestra, NCPS – National Centre for Performing Arts), keda Kristjan on ka varem dirigeerinud. Orkester on asutatud alles kuus aastat tagasi, selle peadirigendiks on praegu Jia Lu.

Eesti dirigendi kavas on mõneti teineteisele lähedased suurteosed sõja teemal, John Adamsi ooperi „Doktor Atomic" muusikal põhinev „Doctor Atomic Symphony" ning Dmitri Šostakovitši Seitsmes, nn „Leningradi" sümfoonia (Teisest maailmasõjast, stalinliku diktatuuri repressioonidest).

Veebruarikuu lõpul, 25. veebruaril, näeme Kristjan Järvit dirigeerimas Bergeni Filharmoonia noorteorkestrit Norras Bergeni Griegi hallis. Kaasa teeb kolm norra koori, kava on atraktiivne ja mahukas: Gustav Holsti „Planeedid", Gediminas Gelgotase „Mountain Water", Peeter Vähi „Reminiscences of Youth", Jónsi Birgissoni „Festival", Kristjan Järvi „Aurora" ning Jean Sibeliuse „Karjala süit".

Kui Paavo Järvi tuleb taas Eestisse dirigeerima märtsikuu algul, siis Kristjani tulek toimub märtsi-aprilli vahetusel festivalile Tallinn Music Week.