Priit Kuusk, muusikaajakirjanik

29. jaanuaril 2014

Kui meieni jõudis teade, et Tõnu Kaljuste on väärinud Grammy auhinna Arvo Pärdi autoriplaadi „Aadama itk“ esituse eest, leidis Kaljuste Arvo Pärdi talle rõõmustava teate edasiandmise ajal juba Austriast Linzist, kus helilooja viibis seoses oma autorikontserdiga.

Nimelt esitati Linzi Friedenskirches 25. jaanuaril mahukas kava Arvo Pärdi loomingust, korraldajaks Linzi Musikgymnasium. Alexander Kolleri juhatusel kõlas üheksa Arvo Pärdi kooriteost (ka oreliga), organistiks Brett Leighton, koorideks Jeunesse Chor ja Hard-Chor; kümnendaks palaks oli „Palveränduri laul“ („Pilgrims' Song“), mille esitasid koorid koos Musikgymnasiumi sümfooniaorkestriga Wolfgang Mayrhoferi juhatusel.

Järgmisel ja ka ülejärgmisel päeval, 27. jaanuaril viibis Arvo Pärt Linzis edasi, sest kuulsas Brucknerhaus'is tõi Bruckner Orchester Linz peadirigent Dennis Russell Daviese juhatusel helilooja kohal viibides ettekandele Pärdi 4. sümfoonia (mida nüüd ka kontsertsümfooniaks on nimetatud) „Los Angeles“. Kõik need ettekanded kuulusid festivali „Musica sacra“ programmi. 26. jaanuaril mängis Dennis Russell Davies klaveriduos Maki Namekawaga aga festivalil „Klavier“ Pärdi „Pari intervallo“ ja „Hümni suurele linnale“.

Et Salzburgis ootab Arvo Pärti täna ees suursündmusena tema teose maailmaesiettekanne, tuli maestro Mozarti-linna proovile dirigent Marc Minkowskiga. Festival „Mozartwoche“ kestab (täna on siin koguni kuus üritust!) ja just täna mängivad kuulsad Viini Filharmoonikud Pärti Suures festivalimajas: „Fratres“ keelpilliorkestrile ja löökpillidele ning maailmaesiettekandes „Swan Song“ orkestrile, mis on Salzburgi Mozarteumi Fondi tellimusteos. Arvo Pärdi Keskuse uudisleheküljelt: „Tellimus inspireeris heliloojat taas lähenema inglise kardinali John Henry Newmani tuntud jutluse fragmendile, mis oli aluseks 2000. aastal valminud kooriteosele „Littlemore Tractus". Uus kokkupuude oli ühtlasi tõukeks uue orkestriversiooni sünnile, milles kontakt tekstiga ei ole nii otsene kui varasemas kooriteoses, kuid mis annab orkestri kõla kaudu võimaluse veel sügavamalt toonitada selle lühikese ja poeetilise teksti erinevaid nüansse.“

Fratres“ avab kl 19.30 tänase õhtu, kus Viini Filharmoonikuid dirigeerib Mozarti-festivali kunstiline juht, prantsuse maestro Marc Minkowski. Seejärel mängitakse Wolfgang Amadeus Mozarti Serenaadi D-duur KV 250. Vaheajale järgneb helilooja kohal viibides Arvo Pärdi teose esiettekanne – „Swan Song. Littlemore tractus for orchestra“ (kavalehelt). Õhtu lõputeoseks on Richard Straussi „Neli viimast laulu“, solistiks soome sopran Soile Isokoski. Loomulikult on täna saalis kuulajana koos heliloojaga ka Pärdi tuntumaid interpreete Tõnu Kaljuste. Kaljustel on ees proovid oma kontserdiks laupäeval, 1. veebruaril.

Arvo Pärt on Mozarti kõrval seekordse „Mozartwoche“ peaheliloojaid, tema teoseid on kavas kokku kuuel kontserdil, lisaks filmiprogramm ning Kaupo Kikkase väike fotonäitus. Homme tuleb siia esinema Šoti Kammerorkester ja Robin Ticciati käe all kõlab Mozarteumi suures saalis „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks“.

Mozartwoche“ eelviimase päeva, laupäeva hommikukontsert Mozarteumi suures saalis on Tõnu Kaljuste juhatada, esinevad Camerata Salzburg ja Läti Raadio koor ning R. Straussi oboekontserdi solistina François Leleux. Tund aega enne kontserti räägivad Arvo Pärdist Salzburgi Mozarteumi Fondi juht ja festivali peakorraldaja Manfred Schulz ning Tõnu Kaljuste. Kontserdi avavad Mozarti ja Arvo Pärdi („Salve Regina“) teosed, siis kaks oopust R. Straussilt, Mozarti imekaunis „Ave verum corpus“ ning Pärdi „Aadama itk“ lõpetamas. Niisugune kava oli juba ammu paigas, aga „Aadama itku“ esitusel ka helilooja endaga saalis on nüüd tänu Kaljuste võidetud Grammyle hoopis teistsugune dimensioon.

Koju tagasi: kui esmaspäeval räägiti ja kirjutati Tõnu Kaljuste auhinnavõidust Los Angeleses, võis mõnelgi puhul lugeda, et „Kaljuste võitis Grammy Arvo Pärdi loo „Aadama itk“ esituse eest..“ Jah, see teos oli ECMi plaadil mahukaim ja ehk olulisem, andes plaadile ka nime, aga auhind tuli siia ikka Arvo Pärdi kogu plaadi ettekande eest, millel on salves kokku kaheksa helilooja teost...

Priit Kuusk, muusikaajakirjanik

25. jaanuaril 2014

22. jaanuaril viis dirigent Kristjan Järvi oma noorteorkestri Baltic Youth Philharmonic esmakordselt Berliini Filharmoonia kuulsasse Suurde saali, mis omal ajal ehitati Berliini Filharmoonikutele nende peadirigendi Herbert von Karajani eestvõtmisel.

Enne Berliini kontserti kogunes Baltic Youth Philharmonic Orchestra keskpäeval metropoli peavaksalisse tutvustama end pealinna publikule. Mängiti otse perroonil tuhandete möödujate ja kuulajate silme all (vt http://www.baltic-youth-philharmonic.org/?id=32).

Pärast proove uuenenud kavaga, mis koosnes nagu Saksa-Vene sillana vaid nende kahe maa tuntud heliloojate loomingust, mängitigi õhtul Berliini Filharmoonia Suures saalis: Richard Straussi poeem „Don Juan“, Sergei Rahmaninovi „Variatsioonid Paganini teemal“, Johann Sebastian Bachi Viiulikontsert a-moll BWV 1041 ja Aleksandr Skrjabini „Ekstaasipoeem“. Berliinis mängisid noored koos tippsolistidega samuti Venemaalt ja Saksamaalt – pianist Deniss Matsujev ja viiuldaja Julia Fischer.

Päev hiljem esines Baltic Youth Philharmonic (BYP) Varssavis Rahvusfilharmoonia suures saalis. Põhiosas oli kava sama, aga lisandusid poola populaarse nüüdismuusikaklassiku Henryk Górecki „Kolm pala vanas stiilis“. Samades teostes olid solistideks nüüd noor poola pianist, ka Eestis festivalidel meie dirigentide käe all mänginud 21-aastane Julia Kociuban ning leedu viiuldaja Dalia Simaskaite.

Kahe äsjase kontserdiga alustas energiline noortekollektiiv oma peadirigendi Kristjan Järvi käe all uut hooaega, mille keskseteks sündmusteks saavad ülesastumised Usedomi muusikafestivalil, Beethoveni-nimelisel festivalil Bonnis ning Milanos Teatro del Verme's. Igal aastal orkestri koosseis pisut muutub ja täieneb, kui pärast nn auditsioone võetakse vastu uusi mängijaid. Orkestri koduleht tutvustab kenasti ka oma hiljutiliitunud liikmeid, kelle hulgas on soomlanna, poolaka, taanlanna ja lätlanna kõrval Eesti neiu, Kohilast pärit 22-aastane Estonia teatri orkestri praegune viiuldaja Liis-Helena Väljamäe.

Kristjan Järvi on 2008. aastal sündinud noorteorkestri asutajaid ja kunstiline juht. Orkestri ees on seisnud ka niisugused maailmadirigendid, nagu Kurt Masur ja Neeme Järvi. Orkestri toimkond asub Usedomi saarel Peenemündes, kus on ka Usedomi festivali peakorter. BYP on kontserte andnud kõigis Läänemeremaades ning juba kaugemalgi, ja mitmel pool Eestiski, sh festivalil „Klaaspärlimäng“, mängides ka eesti muusikat.

Meeldib see meile või mitte, aga kümne Läänemere riigi andekaid noori ühendav umbes 100-liikmeline BYP asutati gaasifirma Nordstream AG abiga ja tegutseb ka edasi nende toetusel.

2009. aastast kuulub BYP Euroopa Rahvuslike Noorteorkestrite Föderatsiooni (EFNYO) liikmeskonda. Igal hooajal saavad noored meistrikursuse nimekate juhendajate käe all pillirühmade kaupa, kus puupille õpetab juba aastaid fagotist Martin Kuuskmann. Muuseas, orkestri tööd abistavasse kunstinõukogusse kuuluvad tänapäeva kõige kuulsamad dirigendid: Kurt Masuri kõrval Valeri Gergiev, Esa-Pekka Salonen, Marek Janowski ja Mariss Jansons.

Veebruarikuu alguspoolel on Kristjan Järvi ise taas oma MDR-Sümfooniaorkestri ees, rõõmustades publikut bandoneonimängija Carel Kraayenhofi esinemistega, kes mängib omaenda teost „Suite Compasión“. Kavas on veel Maurice Raveli „Couperini haud“ ning Richard Straussi „Divertisment“ op. 86. Kontserdid toimuvad nädalalõpul 8. ja 9. veebruaril Suhli Kongressikeskuses ning Leipzigi Gewandhaus'is.

Juba nädal hiljem on Kristjanil kontsert Hiina Filharmoonia Orkestri ees Pekingis ja nädala pärast peaaegu sama kavaga esinemine Shanghai Sümfooniaorkestriga sealses kontserdimajas. Vääriks meenutada, et Kristjan Järvi on käinud Hiinas dirigeerimas viimastel aegadel juba mitmeid kordi ja sõlminud sealse muusikaeluga toredaid loomingulisi tutvusi.

Priit Kuusk, muusikaajakirjanik 27. jaanuaril 2014

Kolmapäeva, 29. jaanuari õhtul toimub Frankfurti džässifestivalil Frankfurti Muusika- ja Etenduskunstide kõrgkooli väikeses saalis Kristjan Randalu kontsert „Enter Denter".


Eesti noorema põlvkonna rahvusvaheliselt tuntumal džässipianistil Kristjan Randalul (sünd 1978) on uue aasta algus suhteliselt rahulik võrreldes paljude eelmiste kuudega läinud aastal, kuu algul mängis ta Helsingis ja nüüd on ees kontsert Saksamaal Frankfurti džässifestivalil.
Sellel tuleb oma koos Tallinna Kammerorkestriga plaadistatud samanimelist CD-d tutvustama Kristjan Randalu, aga seekord esineb Tallinna Kammerorkestri keelpillikoosseisu asemel sealne keelpillikvartett. Koos Kristjaniga mängivad nüüd Francesco Sica (viiul), Katharina Wildermuth (viiul), Fernando Arias (vioola) ja Michael Preuss (tšello). „Enter Denteri" kava ja tutvustus sisaldavad improvisatsioonilisi võimalusi ka kohapeal.

„Enter Denter" on teatavasti inspiratsiooni saanud omaaegsest populaarsest laste laulusaatest „Entel-tentel" Eesti Televisioonis. Plaat kujutab endast 10-osalist süiti, kus viiel keskmisel osal on konkreetselt saatest tuntud lastelaulude pealkirjad. Neist esimene on Uno Naissoo harukordse meisterlikkusega just harmoonia mõttes loodud „Hiirejaht", järgnevad „Karumõmmi unelaul", „Pipi Pikksukk", „Nuku hällilaul" ja „Võilill". 2010. aastal ilmunud plaadil olev muusika on Tartu Ülikooli aulas toimunud avaliku kontserdi salvestis koos Tallinna Kammerorkestriga festivalilt „Klaaspärlimäng". Helilooja Peeter Vähi produtseeritud CD on välja andnud „Estonian Record Productions".

8. jaanuaril esines Kristjan Randalu Helsingi uue Muusikamaja Black Box'is trio Peedu Kass Momentum koosseisus, koos temaga Peedu Kass kontrabassil ja Toomas Rull löökriistadel, ettekandel oli kõigi kolme kompositsioone. Kontserdi korraldas Helsingi Sibeliuse Akadeemia.

1. veebruaril on Kristjan Randalu Saksamaalt tagasi Eestis ning osaleb teatris NO99 toimuval Eesti džässiliidu 10. aastapäeva galakontserdil, koos temaga Hedvig Hansoni ansambel ja Peedu Kass Momentum. Kahjuks on selle kontserdi piletid juba välja müüdud.

12. veebruaril mängib Kristjan Randalu taas Dhafer Youssefi kvinteti koosseisus ja esinetake festivalil „Talvehelid" („Sons d'hiver") Rungis' teatris Prantsusmaal. Märtsikuu on veel rahulik, aga aprillis on Kristjanil juba vähemalt üheksa kontserti mitmel maal, sh ka „Jazzkaarel" Eestis.

Hiljaaegu sai Kristjan Randalust ka Eesti Heliloojate Liidu liige.

Priit Kuusk, muusikaajakirjanik

28. jaanuaril 2014

Dirigent Olari Elts on kutsutud külalisena juhatama USA läänerannikule Seattle'i Sümfooniaorkestri ette põneva kavaga John Adamsi ja Dmitri Šostakovitši muusikast.

Eesti dirigendi kontserdid sada aastat vana Ühendriikide orkestri ees suurriigi ühes haritumas linnas mööduvad kolmel päeval, 30. ja 31. jaanuaril ning 1. veebruaril. Kõik kontserdid toimuvad orkestri residentsis Benaroya Hall'is.

Olari Eltsi kava on selles mõttes huvipakkuv, et ta vaheldab siin 20. sajandi traditsioonilise nüüdismuusika klassiku Dmitri Šostakovitši ning minimalistliku suuna klassiku, ameeriklase John Adamsi muusikat, kummaltki ettekandel kaks teost. Õhtu avatakse John Adamsi populaarseks saanud palaga „Chairman Dances“ („Fokstrott orkestrile“), mis on pärit ooperist „Nixon Hiinas“. Seejärel mängib vene pianist, ka Münchenis Eliso Virsaladze juures õppinud Aleksandr Melnikov Šostakovitši 2. klaverikontserti. Adamsi teise tööna tuleb esitamisele tema orkestriversioon „The Black Gondola“ Ferenc Liszti klaverioopusest „La lugubre gondola“ (eesti k „Leinagondel“) ning siis õhtu peateosena Šostakovitši Üheksas sümfoonia Es-duur op. 70 1945. aastast.

Seda kava esitatakse Benaroya Hall'is ka 1. veebruari õhtul, 31. jaanuaril kantakse Olari Eltsi dirigeerimisel samas saalis, aga teises kontserdisarjas ette vaid Šostakovitši mõlemad teosed.

2011. aastast tegutseb Seattle'i SO muusikadirektorina Prantsusmaalt pärit ja Londonis õppinud Ludovic Morlot (sünd 1974), kes samas on praegu alles teist hooaega ka Brüsseli maineka ooperiteatri „La Monnaie“ peadirigent.

Olari Elts juhatas jaanuarikuu keskel Saksamaal Halles, kus kavas olid Arvo Pärt, Šostakovitš ja Stravinski, käis taas ka Pärnu Linnaorkestrit dirigeerimas. Juba nädala pärast on tal tulemas kontsert Kopenhaagenis Taani Kuninglikus Teatris Kuningliku kapelliga, kavas Beethoven ja Stravinski, ning seejärel seisab Elts oma kunagise orkestri Läti Rahvusliku Sümfooniaorkestri ees Riias.