Priit Kuusk, ERP uudised 2. juunil 2014

Eesti muusikat kuuldi ja meie muusikuid nähti ka maikuul paljudes saalides, festivalidel ja kontserdisarjades mainekates muusikakeskustes. Tundub, et see kuu on olnud esituste poolest eriti mahukas. Edastame teavet sündmuste kohta, mida pole lähemalt kajastatud kultuur.err.ee uudissõnumites.

Milanos elav metsosopran Külli Tomingas tegi kolm esinemist kuu algusnädalal: 2. V esitati kahe laulja ja kolme pianistiga kava Milanos Chiesa Vecchia di Baggios, ettekandel olid Verdi, Liszt-Verdi, Rossini, Puccini, Poulenc, Cilèa ja Leoncavallo, Külli Tominga klaveripartneriks oli tema abikaasa Luca Schieppati. 3. V lauldi Bergamos Santuario di Cornabusas kava „Stabat mater", Külli Tomingas üks kolmest solistist, klaveril oli Giovanni Brollo – Bach, Pergolesi, Boccherini, Rossini. 6. V esines Brioscos Medici-Giulini villas duo Külli Tomingas–Luca Schieppati, kavas olid Mozart, Rossini, Verdi, Verdi-Liszt ja Leonard Bernstein.

Neeme Järvi dirigeeris 3. V Hiinas Shanghai Sümfooniaorkestrit, kavas olid Edvard Griegi Klaverikontsert, kus solistiks Hao-Chen Zhang, ning Franz Schuberti IX sümfoonia („Suur sümfoonia") C-duur.

Londonis elav ja õppiv helilooja Elo Masing esitas 3. V viiuldajana koos Läti flötisti Ilze Ikse'ga austraalia helilooja Charlie Sdrauligi teost „between". Kontsert toimus Londonis galeriis „Hundred Years".

Bass Koit Soasepp oli 3. V taas Soome Rahvusooperi laval Puccini ooperi „Boheem" uuslavastuses Colline'i osas. Dirigent oli Michael Güttler.

Estonia Seltsi Rootsis korraldusel esitati 3. V Stockholmi Eesti Majas vokaalmuusika kava, kus peategelaseks oli tenor Mart Madiste RO Estoniast, klaveril saatis Klarika Kuusk, kaastegev duetipartnerina Alar Pintsaar Kuningliku Ooperi koorist. Eesti muusikast kõlasid Gennadi Podelski „Mõtisklus" ning Kõrtsistseen Gustav Ernesaksa ooperist „Tormide rand", samas veel Verdi, Puccini, Leoncavallo, N. Valente, E. Tagliaferri, S. Romberg, E. di Capua ja E. De Curtis.

Tartus resideeriv E STudio noortekoor võitis Külli Lokko juhatusel Iirimaal Corkis Fleischmanni-nim konkursil finaali kutsutud 11 koori hulgast esikoha. Corkis võistlesid koorid veel Indoneesiast, Soomest, Hong Kongist, Saksamaalt, Iirimaalt, Valgevenest, Kanadast ja Sloveeniast. Eesti koor pääses Corki võistlema 33 pretendeerinud koori seast. Noortekoor andis Corkis ja ümbruskonnas kokku kuus kontserti, sh ka Dublini St Catherine'i kirikus. Eesti muusikast kõlasid Mart Saare „Lindude laul", Tõnu Kõrvitsa „Muusikale", Pärt Uusbergi „Muusika", Henri Kääriku „Ave Maria", Jaanus Karlsoni „Dismiss Peccatis Nostris", samuti Eric Whitacre, Anders Edenroth, Ola Gjeilo jt. Konkursikavas 4. V esitati Arvo Pärdi „Alleluia-Tropus" ja Cyrillus Kreegi „Õnnis on inimene".

Hendrik Vestmann dirigeeris 4. V ja 10. V Bonni Ooperimajas Mozarti „Võluflöödi" etendusi, Sarastro osas Rolf Broman või Priit Volmer, samas Volmer Bromaniga vaheldumisi ka Kõneleja rollis.

Bariton Lauri Vasar laulis Hamburgi Riigiooperis taas Aribert Reimanni ooperis „Lear" Glosteri krahvi osas, neljal õhtul 4.- 17. V . Nimiosaline oli Bo Skovhus, Karoline Gruberi lavastust dirigeeris ooperimaja GMD Simone Young.

Gelsenkircheni Muusikateatris laulis Benjamin Britteni „Albert Herringi" solistina Miss Wordsworthi osas 4.- 25. V neli etendust sopran Alfia Kamalova, dirigendiks Valtteri Rauhalammi.

Mihkel Kütson dirigeeris Krefeldi-Mönchengladbachi Teatris Krefeldis Jules Massenet' ooperit „Manon", etendused 4. V, 24. V ja 31. V.

Tenor Juhan Tralla esines Mannheimi Rahvusteatris Richard Straussi „Roosikavaleris" 7. V ja 25. V Laulja osas, dirigendiks Alois Seidlmeier.

Seto koorid Verska Naase ja Seto Miihilaiv esinesid 8.- 10. V Gruusias Telavis ja Thbilisis.

Maren Ülevain (metsosopran) ja Kristi Mühling (kannel) esinesid Hispaanias: 8. V Madridi Palacio de Zurbanos ja 12. V Granada Raekojas, kontserdid kuulusid projekti „Puente" („Sild"), kõlas eesti vaimulikke rahvalaule ja klassikalisi romansse ning Manuel de Falla palu ning Federico García Lorca laule.

Bass Ain Anger laulis Sparafucile osas Giuseppe Verdi „Rigoletto" uuslavastuses Brüsseli kuninglikus teatris La Monnaie kokku üheksal õhtul 8. V-18. V. Lavastuse tegi kuulus Robert Carsen, dirigent oli Carlo Rizzi. 30.- 31. V laulis Ain Anger taas Viini Riigiooperis – 30. V Fafnerina Wagneri „Reini kullas" ja 31. V Hundingi osas Wagneri „Valküüris", dirigeeris Jeffrey Tate, lavastused on teinud Sven-Eric Bechtolf. Angeri partneriteks olid Siegmundina Lance Rian, Wotanina Tomasz Konieczny, Sieglinde ja Brünnhilde osas vastavalt Gun-Brit Barkmin ja Nina Stemme.

Tōkyōs Gotanda Cultural Center Recital Hallis toimus 9. V juba kümnel aastal eesti muusikat Jaapanis tutvustanud pianisti Takahiro Aliba algatatud eesti muusika (juubeli)kontsert. Kaastegevad olid Yuko Yoshioka (klaver), Masato Inoue (bariton) ja Mio Saitoga (viiul), kava kandis pealkirja „Sound as Landscape. Evening of the Estonian Chamber Music". Ettekandele tulid Heino Elleri „Kellad", Eugen Kapi viis pala tsüklist „Tallinna pildid", Eduard Tubina kolm laulu baritonile ja klaverile, Eduard Oja „Aeliita süit", Arvo Pärdi „Peegel peeglis", Tõnu Kõrvitsa „Kolm Shakespeare'i sonetti" ja Alo Põldmäe „Neli eesti maastikku".

Eesti Filharmoonia Kammerkoor esitas 14. V Itaalias Rovigo La Rotonda kirikus Sergei Rahmaninovi „Koguöise jumalateenistuse", juhatas Daniel Reuss.

Silver Ainomäe osales tšellosolistina Ludwig van Beethoveni Kolmikkontserdi C-duur op. 56 neljal ettekandel koos Colorado Sümfooniaorkestriga USAs Colorados: 14. V Newman Center's, 16., 17. ja 18. V orkestri residentsis Denveri Boettcher Hallis, kus 2800-kohaline saal oli kolmel õhtul peaaegu välja müüdud. Kolm solisti olid viiuldaja CSO kontsertmeister Yumi Hwang-Williams, S. Ainomäe ning Andrew Litton klaveril, kes ühtlasi oli ka dirigent.

Eesti Rahvusmeeskoor laulis 15. V Peterburi Jaani kirikus Aleksandr Gretšaninovi a cappella suurteost „Koguöine jumalateenistus", dirigeeris Elmo Tiisvald.

Nüüdismuusika sarjas „Classical:Next" toimus Viini Musikvereinis 15. V Rootsi ja Korea uue muusika päev, kus oli kavas ka Mirjam Tally teos „New Moon Morning", selle esitas rootslannade flöödikvartett 40f.

Annely Peebo esines 15. V ja 23. V Prahas Stavovské divadlos Wolfgang Amadeus Mozarti „Così fan tuttes" Dorabella osas, dirigeeris Robert Jindra.

Vox Clamantise kolm kontserti Jaan-Eik Tulve juhatusel Austrias: 16. V Diersbachis, 17. V Eckartsau lossis ja 18. V St. Floriani kloostris.

Ivari Ilja astus üles taas Dmitri Hvorostovski klaveripartnerina: 16. V ja 19. V toimusid esinemised Kanadas Montréalis (Maison Symphonique) ja USAs St. Paulis (Ordway Center for the Performing Arts), kavas Rahmaninov, Medtner, Liszt, Tšaikovski; 22. V ja 25. V anti kontserdid Los Angelese Ooperis ja San Franciscos (Davies Symphony Hall), kus olid ettekandel romansid Puškini luuletustele (Glinka, Borodin, Rahmaninov, Glier) ning Sviridovi vokaalpoeem „Peterburi"; 29. V esineti Bostonis (New England Conservatory, Jordan Hall), kavas Rahmaninov, Medtner ja Tšaikovski; Põhja-Ameerika turnee jõudis lõpule 1. VI Toronto Koerner Hallis, kava vt 16. V.

Saksamaal Potsdami Nikolaisaalis tuli 17. V ettekandele Erkki-Sven Tüüri marimbakontsert „Ardor", mängis Kammerakademie Potsdam Antonello Manacorda juhatusel, solistipartii esitas Johannes Fischer.

Mikk Murdvee kontserdid Soomes: 17. ja 19. V juhatas ta orkestrit Ylioppilaskunnan Soittajat Tampere Aleksandri kirikus ja Helsingi Temppeliaukios, kavas Rimski-Korsakovi „Šeherezade" ja Uuno Klami „Kalevala-sarja". 20. V esinesid koos sama orkestri ja ülikooli kooriga veel koorid Akademiska Damkören Lyran ja Akademiska Sångföreningen kahe kontserdiga „Musiikki kuuluu Vanhalle" Helsingi Kulttuuritalos: ühendkavas esitati Soome kultuuri viimase 150 aasta jooksul olulisemalt mõjutanud teoseid.

Hollandi kammerkoor Kwintessens tõi 17. ja 24. V Raoul Boesteni juhatusel kahes Haagi kirikus, Agneskerkis ja Noorderkerkis ettekandele eesti muusikat (kavas „Bridge of Song", Eesti autorite kõrval veel vaid leedu helilooja ja koorijuht Vytautas Miškinis): Veljo Tormise ja Pärt Uusbergi teoseid ning Arvo Pärdi loomingut („Bogoróditse Djévo", „The Deer's Cry", „Nunc dimittis" ja osi teosest „Kanon pokajanen").

Bass Priit Volmer laulis Bonni Ooperimajas Verdi „Aida" uuslavastuses kolmel õhtul (17., 25. ja 31. V) Kuninga osas. 18. ja 24. V laulis Volmer ka Palémoni osas Massenet' ooperi „Thaïs" uuslavastuses, mille tegi Francisco Negrín ja kus nimiosas esineb Nathalie Manfrino.

Lauljatar Kai Rüütel esineb 19. V – 3. VI Barcelona Gran Teatre del Liceus Richard Wagneri „Valküüris" Siegrune osas, kokku üheksal etendusel. See on Robert Carseni uuslavastus, dirigendiks on teatri kunstiline juht Josep Pons.

Mihkel Kütson dirigeeris oma Krefeldi-Mönchengladbachi teatri orkestrit Niederrheinische Sinfoniker, kontserdid toimusid 20. ja 23. V Krefeldis ning 21. ja 22. V Mönchengladbachis: Nikolai Rimski-Korsakovi „Öö Lagedal mäel", Jean Sibeliuse Viiulikontsert, solistiks Carolin Widmann, ja Dmitri Šostakovitši X sümfoonia.

Kristjan Randalu andis kontserte koos noore prantsuse kitarristi Nir Felder'iga, kvartetis veel Phil Donkin (bass) ja Jordan Perlsoniga (trummid). 20. V esineti rahvusvahelises džässiklubis „A-Trane" Berliinis, 23. V „Elbjazz festivalil" Hamburgi sadamas kahe kontserdiga erinevates paikades, 24. V Pariisis džässiklubis „Duc des Lombards". 28. V tegi Kristjan Randalu taas kaasa Dhafer Youssefi kvinteti koosseisus (ansamblis veel Eivind Aarset, Phil Donkin ja Ferenc Nemeth), mängiti Saksamaal Münsteri muusikapäevadel programmis „Sound Lake City".

Külli Tominga veel kolm esinemist Milanos: 22. ja 23. V olid kontserdipaikadeks Scopricoop Via Arona ja Scopricoop Baggio, kaastegev tšellist Aleksandr Ziumbrovski, klaveril Luca Schieppati, kavas R. Strauss, Tšaikovski, Rahmaninov. 25. V toimus duo Schieppati–Tomingas kontsert Milano Casa Verdi's.

Olari Elts juhatas 23. V kontserti RTÉ Rahvusliku SOga Rahvuslikus kontserdimajas Dublinis, kavaga „Meri": Hector Berliozi „Korsaar", Beethoveni IV klaverikontsert (solist Boris Giltburg), Felix Mendelssohni „Vaikne meri ja õnnelik sõit", Claude Debussy „Meri".

MDR Leipzigi Raadio SO esines 24.-25. V Kristjan Järvi käe all Suhli Kongressikeskuses ja Leipzigi Gewandhausis: John Adamsi „The Chairman Dances", Igor Stravinski „Kolm vaimulikku koorilaulu" ning Sergei Rahmaninovi „Kolm vene laulu" (kaastegev MDRi koor), Béla Bartóki Orkestrikontsert.

Orchestre de Paris andis Paavo Järvi juhatusel kolm külaliskontserti Viini Musikvereini Kuldses saalis. 28. V kavas olid Mussorgski (red. Rimski-Korsakov) „Öö Lagedal mäel", Šostakovitši I tšellokontsert (solist Tatjana Vassiljeva), Raveli „Üllad ja sentimentaalsed valsid" ja Stravinski „Tulilinnu" süit (1919). 30. ja 31. V mängiti Musikvereinis veel teist kava: Olivier Messiaeni „Le tombeau resplendissant", Johannes Brahmsi „Saksa reekviem", solistideks Marita Solberg ja Matthias Goerne.

Saksamaal Weimari Herderi kirikus toodi 29. V maailmaesiettekandele Erkki-Sven Tüüri „Missa Brevis", esitajaks kammerkoor Ensemble EXtraCHORd Martin Ramrothi juhatusel. Teose tellis 9. Deutscher Chorwettbewerb.

Riia Festivalil Püha Peetri kirikus mängis Sinfonietta Rīga 29. V Māris Sirmaisi juhatusel Erkki-Sven Tüüri „Insula deserta".

Mihkel Kütson dirigeeris 30. V Sitsiilias Palermos Teatro Massimo orkestrit, kus kavas olid Weberi avamäng „Oberon", Haydni 104. sümfoonia ning Schuberti V sümfoonia („Traagiline").

Tuntud briti pianist Ian Pace mängis 30. V Londonis seitsme autori hulgas Elo Masingu sooloklaveriteost „studies in resonance II". Kontsert kuulus Londoni City University suvefestivali (City Summer Sounds Music Festival) programmi.

Kristjan Järvi juhatas Lyoni Rahvusorkestrit Lyoni Auditoriumis Prantsusmaal (30. ja 31. V): Adamsi „The Chairman Dances", improvisatsioon teemale George Gershwini palast „I Got Rhythm" ja Gershwini „Rhapsody in Blue", solistiks Stefano Bollani, Bartóki Orkestrikontsert.

Olari Elts dirigeeris 30. ja 31. V Lääne-Austraalia SO ees Perthi Kontserdihallis, kavas Erkki-Sven Tüüri „De profundis" (Austraalia esiettekanne), Brahmsi / Detlef Glanerti „Neli prelüüdi ja tõsist laulu" (solist Daniel Sumegi) ning Stravinski balletimuusika „Petruška" (1947. a versioon).

Erakordselt uhke on kogu muusikamaailma pildis olnud see, missugustes mainekates paikades esinesid Eesti dirigendid maikuu viimastel päevadel, ja eriti 31. mail – alustades Tõnu Kaljustest Arvo Pärdi autorikontserdiga New Yorki Carnegie Hallis, selle kõrval juhatas Paavo Järvi 31. V Orchestre de Paris'd Euroopa ühes kuulsamas, Viini Musikvereini suures Kuldses saalis, jõudes sealt edasi oma Frankfurti orkestriga „Praha kevadet" lõpetama, Kristjan Järvi oli 31. V prantslaste ühe kuulsama, Lyoni Rahvusorkestri ees Prantsusmaal, Kristiina Poska 31. V Kölnis Lääne-Saksa Raadio orkestri ees Eurovision Young Musicians lõppkontserdiga, kust läks otseülekanne 14 maale, ning Olari Elts 31. V Austraalias Perthis, kus tegi Erkki-Sven Tüüri sealse esiettekande teosest „De profundis". Anu Tali esindas rahvusvaheliselt meid aga kodus oma Põhjamaade Sümfooniaorkestriga.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Converse Earthy Tones Unevenness Chuck Taylor All Star - 572547C