Priit Kuusk, ERP uudised 2. novembril 2015

Täna, 2. novembril tähistab oma kaalukat juubelipäeva Rahvusooper Estonia kauaaegne solist metsosopran Urve Tauts.

Urve Tauts on sündinud Pärnus 1935. aastal. Pärnus algasid ka ta lauluõpingud, mis jätkusid edukalt Tallinna Muusikakoolis 1954-1958 ning Tallinna Riiklikus Konservatooriumis 1958-1963, mõlemas lõpetas ta Alice Roolaiu klassi. Juba 1955. aastal sai temast Estonia teatri ooperikoori laulja ning enam kui neli aastakümmet, 1960.-2001. aastail oli ta teatri solist. Pole siis imestada, et konservatooriumi lõpetamisel Carmeni osaga Georges Bizet' ooperis „Carmen" 1963. aasta kevadel sensatsiooniliselt koos Hendrik Krummiga oli see tal teatris juba 16. osatäitmine.

Pedagoogitööd alustas Urve Tauts Tallinna Muusikakoolis, 1978-2002 oli ta konservatooriumi, praeguse muusikaakadeemia lauluklassi õppejõud. 2001. aastal oli tal lõppenud ka pidev lepinguline töö Estonia koosseisulise solistina.

Eesti kõigi aegade ühe silmapaistvama metsosopranina nii teatris kui ka kontserdilaval laulis Urve Tauts paljudes maades ka Eestist väljaspool, aga tema kõige olulisemad esinemised möödusid ikkagi Estonia laval ja kontserdisaalis ning raadio- ja telestuudios. Teatritöö kõrval oli ta väga menukas ka oratoriaalžanris teoste solistina ning kammerlaulu repertuaari esitajana.

Kui Urve Tautsi kaugelt enam kui viiekümne ooperirolli hulgast vaid mõnda olulisemat nimetada, siis kindlasti on need Carmen Bizet' ooperis, Azucena Giuseppe Verdi ooperis „Trubaduur", Amneris Verdi „Aidas" ning Eboli Verdi ooperis „Don Carlo". Oratoriaalžanri umbes neljakümnest solistipartiist tuuakse välja esinemisi Mozarti ja Verdi Reekviemides, Bachi „Johannese passioonis", Rudolf Tobiase „Joonase lähetamises", Stravinski „Kuningas Oidipuses" ning Gustav Mahleri sümfooniates nr 2, nr 4 ja nr 8, väga silmapaistev esitus on temalt ka Edward Elgari „Mere piltidest" jt. Ta oli alati oodatud solist oreli- ja soolokontsertidel.

Oma repertuaarieelistustelt on Urve Tauts olnud ikka aateline Eesti muusika interpreet ja selle tutvustaja, nii kontserdilaval kui stuudios ja heliplaatidel. Ta sai ka vabariigi rahvakunstniku tiitli, mille auga välja teenis.

Toreda ülevaate lauljatari muusikuteest saab 2014. aastal üllitatud duubelplaadi kaudu, mille andis välja firma Baltic Disc. Esimene CD sisaldab Eesti heliloojate soololaule, autoriteks kava järjekorras Jaan Koha, Mihkel Lüdig, Kuldar Sink, Raimond Lätte, Mart Saar, Ester Mägi, Eino Tamberg, Gustav Ernesaks, Konstantin Türnpu, iga helilooja enam kui ühe soololauluga. Ta on saanud pühendusi mitmelt meie nimekalt heliloojalt. Siin on varaseim salvestus koos Kuldar Singi endaga klaveril aastast 1964. Teisel plaadil on ooperinumbrid, lisaks kolm osa Elgari „Mere piltidest" ning kaks Berliozi „Suveöödest", kõik orkestri saatel – autoreiks Evald Aav, Villem Kapp, Hector Berlioz, Pietro Mascagni, Georges Bizet („Carmen"), Giuseppe Verdi („Trubaduur", „Don Carlo"). Salvestused on aastailt 1964-1988. Need helisalvestused on valminud kokku üheteistkümne helirežissööri käe all, kellest mitmed meie hulgast lahkunud, koostöös kuue pianisti või organistiga ning nende dirigentide hulgas on Peeter Lilje, Vello Pähn, Vallo Järvi, Neeme Järvi. Oli meil aegu, kus Eesti Raadio suutis tänuväärse järjepidevusega salvestada Estonia teatri terveid ooperietendusi.

Salvestatud helidokument, kui see on plaadil või videos kättesaadav, on parim kultuurilooline meenutus meie lauljate eelmise põlvkonna suurepärastest saavutustest, kus üks väljapaistvam kogu oma muusikutegevusega on ka juubilarist maestra Urve Tauts.

 

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

Priit Kuusk, ERP uudised 2. novembril 2015

Prantsuse pianist Nicolas Horvath, kes on innukas eesti helilooja Jaan Räätsa loomingu tutvustaja, esitas maailmanäituse viimasel päeval, 31. oktoobril Milanos Eesti paviljonis harukordse ülevaatliku kava Räätsa klaveriloomingust.

Nicolas Horvathi kontserdikava andis põhjaliku ülevaate Jaan Räätsa klaverile loodud loomingust alates tema esimestest teostest läbi mitme aastakümne. Selles oli isegi ühe varase oopuse esmaettekanne, samuti teisi märgilisi teoseid. Võib tõdeda, et niisuguse ettevõtmisega pole seni hakkama saanud ükski eesti, ammu veel välismaa pianist.

Ettekandel olid järgmised Räätsa teosed: Variatsioonid op. 6 (1958), Klaverisonaat nr 1 op. 11 (1959, esiettekandes!), Prelüüd nr 4 op. 33 (1968), Moskvas Tšaikovski konkursi kohustuslikuks palaks tellitud „Tokaata" (1968), Bagatellid nr 3, 4, 8, 15 ja 22 op. 50 (1973), „Marginaalid" nr 1 ja nr 19 op. 65 (1979-1980), Klaverisonaat nr 9 op. 76 (1985/2014), „Eesti prelüüdid" c-moll, Fis-duur ja g-moll op. 80 (1988-1989), „Autogramm" op. 110 (1999), Klaverisonaat nr 10 op. 111 (2000/2014), „Raadio 4" op. 124 (2004/2014) ja Nicolas Horvathi debüütkontserdiks New Yorgi Carnegie Hallis tellitud Prelüüd op. 128 (2014).

Sooloõhtu Milanos möödus menukalt, väike saal oli kuulajaist tulvil, pianist pidi mängima veel kolm lisapala. Kohal oli palju ajakirjanikke, filmiti, salvestati, mitmed noored heliloojad tulid pärast küsima eesti helilooja kohta.

Sel suvel esitas Nicolas Horvath Jaan Räätsa klaverimuusikat mitmel pool Prantsusmaal, samasugune antoloogiline programm on tal plaanis ette kanda veel novembrikuu keskel Odessas. 20. novembril on Räätsa muusikat Horvathi kavas ka sooloõhtul Pariisis, kus kontserdipaigaks on mainekas Cercle France-Amériques ja kuhu Rääts on kohale kutsutud. On huvitav lisada, et Nicolas Horvath õpib praegu Pariisis keelteülikoolis ka eesti keelt.

Monacost pärit Nicholas Horvath on omanäoline kunstnikunatuur tänapäeva muusikamaailmas. Võitnud laureaaditiitleid mitmel konkursil, on ta erakordselt pikkade ja monograafiliste programmide mängija, sh Philip Glassi või Erik Satie' eriti ulatuslikest klaveriteostest. Ka Jaan Räätsa klaveriloomingust on tal lähemas kavas lisaks paljudele kontsertesitustele plaadistada kõik helilooja 10 klaverisonaati.

 

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | New Balance 530 Lifestyle Unisex Beyaz Spor Ayakkabı Kadin Spor Ayakkabı & Sneaker 4127850 , Network-presidentsShops

Priit Kuusk, ERP uudised 20. oktoobril 2015

Eeloleval nädalalõpul, 22.-24. oktoobril toimub Poolas Poznańis kaheksas nüüdismuusikafestival „Nostalgia", kus seekord on pühendusheliloojaks valitud Arvo Pärt ja tema muusikat esitamas mitme maa kunstnikud.

Maestro Arvo Pärti tutvustatakse erinevate üritustega kontsertidest ja filmidest kuni kohtumiste ja meistriklassideni. Eesti muusikuid esindab ka siin kammerkoor Collegium Musicale, kes paar nädalat tagasi käis meid tutvustamas „Moraavia sügise" festivalil Brnos.

„Nostalgia" festivali kodulehekülg tutvustab iga kontserdi juures lähemalt ka Arvo Pärdilt ettekantavaid teoseid ning avab piduprogrammi edastamise festivalijuhi, kultuuriteadlase Michał Merczyński kena meenutusega. Merczyński kirjutab oma unustamatutest kohtumistest Arvo Pärdiga Poznańi Dominikaani kirikus Pärdi muusika ettekandmisel 1998. aastal.

Festival püüab jälgida ja tutvustada Arvo Pärdi loomingut selle ajalises, muutumiste järjekorras. Nii kannavad kolm põhikava pealkirju „Arvo Pärt. Alina" (22. oktoobril), „Arvo Pärt. Lamentate" (23. oktoobril) ja „Arvo Pärt. Adam's Lament" (24. oktoobril), viimane koos meie kammerkooriga. Kõigi esinejatega on ette nähtud üritusele eelnevad kohtumised.

Pidustused avab neljapäeval, 22. oktoobril kell 17 toimuv kohtumine avakontserdi esinejatega, need on pianist Bartek Wąsik, tšellist Andrzej Bauer, viiuldaja Jakub Jakowicz ning Royal String Quartet. Kohtumist juhib filmi- ja muusikakriitik Jan Topolski. Sellele järgneb kohe Dorian Supini filmi „24 prelüüdi ühele fuugale" linastus.

Esimene põhikava 22. oktoobri õhtul: „Spiegel im Spiegel" (teises versioonis ka kava lõpunumbrina), „Fratres", „Für Alina" ja „Fratres" teises versioonis.

Reedel, 23. oktoobril on päeval kavas film „Arvo Pärt. Game of Numbers". Filmi autor on Mariusz Grzegorzek, kellega toimub samuti eelnevalt kohtumine. Õhtusel kontserdil on ettekandel „Cantus in Memory of Benjamin Britten", „My Heart's in Highland" ja „Lamentate". Mängib kammerorkester „L'autunno", juhatab Adam Banaszak, klaverisolistiks on Bartek Wąsik. Reede hilisõhtul on kavas veel Marek Piestraki film „Test pilota Pirxa" („Navigaator Pirx").

Laupäev, 24. oktoober on festivali lõpupäev. Selle programm algab pärastlõunal õhtuse kontserdi kahe dirigendi, Endrik Üksvärava ja Adam Banaszaki kohtumisega publiku ees. Järgneb kaks värsket, meilgi hästi teatud filmi, Robert Wilsoni ja Arvo Pärdi „Aadama passiooni" etendusest ning „Kaotatud paradiis" selle etenduse tegemisest.

Õhtusel lõppkontserdil kell 21 esinevad meie kammerkoor Collegium Musicale ning poola kammerorkester „L'autunno", mõlemad dirigendid juhatamas. Ettekandel on õhtu avaosas kuus Arvo Pärdi a cappella teost Endrik Üksvärava käe all: „An den Wassern zu Babel...", „Alleluia-Tropus", „Summa", „Zwei slawische Psalmen", „Most Holy Mother of God" ja „Da pacem Domine", kaastegev on organist Jakub Pankowiak. Õhtu teises pooles kõlavad koos orkestriga „Salve Regina" ja „Adam's Lament" Poola esiettekandes.

Ka helilooja juubelipäeval 11. septembril näidati Poznańis Malta Fondi keskuses kolme filmi Arvo Pärdist.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Der New Balance 2002R und sein Weg zum Kultschuh - FitforhealthShops

Priit Kuusk, ERP uudised 25. oktoobril 2015

Oktoobrikuu käesolev nädalalõpp on Eesti muusikale erakordselt huvitav ja uudisterohke, tähelepanuväärsete kontsertidega mitmel mandril.

Reedel-laupäeval 23.-24. oktoobril olid Paavo Järvil viimased avakontserdid ta uue orkestri, NHK (Jaapani Raadio) sümfooniaorkestri ees NHK Hallis Tokyos. Ta avas mõlemal õhtul programmi Erkki-Sven Tüüri orkestripalaga „Aditus“.

Erakordset kava, üleni eesti muusikast sai välismaal juhatada Olari Elts laupäeval, 24. oktoobril Müncheni Prinzregententheateris, sest ettekandel olid Tüür ja Pärt: Arvo Pärdi „L'abbé Agathon“, Erkki-Sven Tüüri „L'ombra della croce“, Pärdi „Adam's Lament“ ja „Ein Wallfahrtslied“, Tüüri „Requiem“. Mängis kuulus Müncheni Kammerorkester, laulis Baieri Raadio koor, solistideks sopran Hannah Morrison ja tenor Julian Prégardien. Kontsert kuulus Baieri Raadio koori abonementsarja.

Arvo Pärdile pühendatud „Nostalgia“ festivalil Poolas Poznańi katedraalis Fara Poznańska esinesid laupäeval, 24. oktoobri lõppkontserdil meie kammerkoor Collegium Musicale ning poola kammerorkester „L'autunno“. Avaosas kõlasid Arvo Pärdi kooriteosed Endrik Üksvärava käe all: „An den Wassern zu Babel...“, „Alleluia-Tropus“, „Summa“, „Zwei slawische Psalmen“, „Most Holy Mother of God“ ja „Da pacem Domine“, kaastegev organist Jakub Pankowiak. Õhtu teises pooles esitati koos orkestriga „Salve Regina“ ja „Adam's Lament“ Poola esiettekandes, juhatas poola dirigent Adam Banaszak.

Pühapäeval, 25. oktoobril tuleb USAs esiettekandele Tõnu Kõrvitsa kooritsükkel „The Canticle of the Sun“, mis põhineb Püha Franciscuse „Päikeselaulu“ tekstil. Eesti helilooja 12-osalise a cappella uusoopuse kannab ette Lõuna-Mississippi Ülikooli koor Southern Chorale Gregory Fulleri juhatusel. Teost esitatakse Ameerikas kokku viiel korral: esimesel õhtul Richtoni Metodisti kirikus, 1. novembril Laureli Presbüteri kirikus, 6. novembril New Orleansis oma 125. sünnipäeva pidavas Püha Franciscuse kirikus, 10. novembril Hattiesburgi Presbüteri kirikus ning 12. novembril Oregoni osariigis Portlandis, kontserdipaigaks First Congregational Church.Viimane esinemine on ühtlasi USA ülikoolikooride ühenduse National Collegiate Choral Organizationi (NCCO) konverentsi avakontsert, kus Eesti muusikud ennegi käinud, ja seal viibib kohal ka helilooja ise.

Madalmaade Kammerkoori kavas, mida juhatab mitmes linnas Klaas Stok, on 25. oktoobril Utrechti Tivoli Vredenburgis ettekandel koguni Pärt Uusbergi kaks teost „The Day Is So Dark“ ja „Late Autumn“ ning Arvo Pärdi „Da pacem Domine“.

Arvo Pärdi ettekannetest veel mujal nimetagem „Passio't“ Londoni King's Place'is Cambridge'i ansamblitelt, juhatamas Stephen Cleobury, ja „Magnificati“ Stuttgarti Stiftskirches, samuti Viinis, kus dirigendiks Florian Maierl, ning USAs San Franciscos; noorte O/Modernt Kammarorkester Rootsist mängib pala „Silouan's Song“ Taimaal Bangkokis, kaheksa palaga juubelikontserdi teeb Vox Nova Andreas Stadleri juhatusel Müncheni Maxvorstadtis. „Magnificati“ esitab ka UKs Sheffieldi festivalil sealne Filharmoonia koor, juhatab Ryan Wigglesworth, Tobiase Keelpillikvarteti ja harfisti Lily-Marlene Puusepa kavas Vaasa raekojas Soomes kõlab „Fratres“.

Eesti Rahvusmeeskoori a cappella kontserdid Hiinas toimusid 23. ja 24. oktoobril Pekingis Poly teatris ja Orange Stage'il. Kavas peadirigent Mikk Üleoja juhatusel olid Galina Grigorjeva „Diptühhon“, Veljo Tormise „Pärismaalase lauluke“, „Hamleti laulud“, „Sampo tagumine“, „Vepsa talv“ ja „Raua needmine“ ning Giovanni Bonato „Crux fidelis“ ja James MacMillani „...here in hiding“. Peale selle tegi meie rahvuskoor kaasa Arnold Schönbergi „Gurre-laulude“ ettekandeil kuulsa maestro Peter Ruzicka dirigeerimisel.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

Priit Kuusk, ERP uudised 19. oktoobril 2015

Reedel, 23. oktoobril annab Riho Pätsi Koolimuusika fond järjekordselt üle meie silmapaistvamatele muusikategelastele fondi käesoleva aasta laureaadi tunnistused ja auhinnad.

Riho Pätsi Koolimuusika fond tunnustab lastele, noortele ning õpetajatele suunatud muusikalise tegevuse eest eriliselt silma paistnud muusikaõpetajaid, instrumendiõpetajaid, heliloojaid, muusikapedagoogika uurijaid ja koolimuusika edendajaid. Tänavu otsustas fondi juhatus tunnustada nelja muusikategelast.

Fond annab välja koos laureaaditiitliga stipendiume, millega jäädvustatakse muusikapedagoogi, koorijuhi, teadlase, helilooja, Tallinna Ülikooli ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professori Riho Pätsi (1899-1977) mälestust.

Fondi uute laureaatide väljakuulutamise pidulik tseremoonia leiab aset 23. oktoobril kell 16 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kammersaalis. Üritust juhib Riho Pätsi Koolimuusika fondi juhatuse esimees Inge Raudsepp, laureaatide tunnustamist viib läbi EMTA dotsent Ene Kangron. Kaasa teevad kutsutuna ETV kooristuudio lastekoor Aarne Saluveeri juhatusel, EMTA koolimuusika instituudi üliõpilased, EMTA II kursuse lauluüliõpilane Kadi Jürgens, klaveripedagoog Aleksandra Di Maio, Tallinna Muusikakeskkooli viiuliõpilased, kes mängivad Riho Pätsi duosid. Nii kõlab sellel toredal üritusel ka elavat muusikat, mille autoriteks on Riho Päts, Veljo Tormis ja Juhan Trump.

Riho Pätsi Koolimuusika fondi tänavused laureaadid on heliloojana Aruküla huvialakeskuse muusikaõpetaja Juhan Trump, Keila kooli muusikaõpetaja, koorijuht ning EMTA õppejõud Kadi Härma, muusikapedagoogika uurijana EMTA ja Helsingi ülikooli õppejõud Anu Sepp ning instrumendiõpetajana Narva muusikakooli klaveripedagoog Liina Jarovaja.

Kõiki laureaate tutvustavad publikule kas nende kolleegid või õpilased, Anu Sepp tutvustab oma doktorikraadi väärinud uurimistööd aga ise. Ka esitletakse esmakordset väljaannet Riho Pätsi 1957. aastal loodud kogumikust noortele „20 pala viiuliduole", mille on toimetanud Riho Pätsi fondi laureaat, viiulipedagoog Niina Murdvee, välja andnud kirjastus Talmar ja Põhi. Viiuliduod on kingiks kõigile meie muusikakoolidele.

Riho Pätsi näol on meil tegemist Eesti kõigi aegade mitmekülgseima ja järjekindlama koolimuusikaentusiastiga. Tema elutöö ulatus kooli muusikaõpetaja ning koorijuhi ametist läbi muusikapedagoogiliste ja metoodilis-praktiliste väljaannete ning siis kõrgkooli koolimuusikaprofessori tööst teaduslik-uurimusliku, muusikakirjandusliku ning ka kindla suunisega heliloomingulise tegevuseni. Seda kõike saatis tema erakordne tähelepanu eesti rahvamuusikale. Olles maailma ja eesti muusikaklassika suur asjatundja, püüdis ta ka enda muusikas klassikaliste vormide kaudu rakendada klassikalisi tõdesid kõikjal, lastelauludest ja -klaveripaladest kuni lastele ja noortele mõeldud sümfooniliste teoste ja ooperini.

Samasugust visadust ning kindlameelsust nõudis Riho Pätsilt toime tulla okupatsioonivõimude vägivalla ja omavoliga, kui ta 1950. aastal kõrgetelt ametikohtadelt arreteeriti, kui kõik ta loomingu käsikirjad hävitati (!) ning kui ta vangilaagreist vabanedes hakkas 1960.-1970. aastatel mälu järgi oma teoseid restaureerima.

Meie kaasaegne muusikapedagoogika hindab professor Riho Pätsi ligi sajand tagasi sündinud ideid ja nende praktilise rakenduse meetodeid ehedate ning tähelepanu väärivatena veel tänapäevalgi.

LTB - JuzsportsShops | White' — IetpShops - Supreme x Nike Air Force 1 Low 'Box Logo - nike roshe burgundy shoe color