Priit Kuusk, ERP uudised 4. märtsil 2014

Neeme Järvi jõuab pärast teist „Ilja Murometsi" kontserti ERSOga Jõhvis 1. märtsil oma orkestri juurde Genfis ning valmistab sellega ette mitu erinevat kavavarianti kontsertideks Šveitsis ning külalisesinemisteks Saksamaal, Rootsis ja Norras.

Šveitsi Romaani Orkestriga tehakse kõigepealt uued kavad kontsertideks Genfis ja Lausanne'is, aga sellesamaga ei minda enam edasi kontserdireisile, küll on orkestri solistideks koguni seitsmel õhtul ühed ja samad nimekad muusikud Brahmsi duokontserdis.

12. ja 14. märtsil mängitakse Genfi Victoria Hallis ning 13. märtsil Lausanne'is Beaulieu' teatris, kus kava avab Pjotr Tšaikovski „Pidulik kroonimise marss". Seejärel esitatakse Johannes Brahmsi Kontsert viiulile ja tšellole orkestriga a-moll op. 102, solistideks Viinis elav vene viiuldaja Vadim Repin ja Bergenist pärit norra tšellovirtuoos Truls Mørk, kes jäävadki seda mängima pika sarjana. Õhtu lõpupooles kõlab kahel esimesel kontserdil Dmitri Šostakovitši Sümfoonia nr 11 g-moll op. 103, 14. märtsil Genfis aga Sergei Prokofjevi Sümfoonia nr 5 B-duur op. 100.

Järgmised viis kontserti on Šveitsi Romaani Orkester koos oma maestro Järviga ratastel. Kontserdireisi avaõhtul 19. märtsil mängitaks Kölni kuulsas suures filharmooniasaalis, kus Neeme Järvi tutvustab ka oma viimase CD, unustatud saksa-šveitsi helilooja, 11 sümfoonia autori Joachim Raffi (1822-1882) muusikat, kava avamas tema orkestriprelüüd „Romeo ja Julia" (Shakespeare), seejärel taas Brahmsi duokontsert ning Hector Berliozi „Fantastiline sümfoonia".

Kevade alguspäeval sõidavad orkester ja Neeme Järvi Kölnist Rootsi.

21. märtsil esinetakse Järvile kaua aega kodusaaliks olnud Göteborgi Kontserdimajas, siin kavas hoopiski Felix Mendelssohni Sümfoonia nr 1 op 11, Brahmsi duokontsert ja seejärel Carl Nielseni „Aladdini süit". Ka 22. märtsi kontsert toimub Rootsis, Vara Kontserdimajas, kus korratakse Kölni kava, ning sama mängitakse koos Vadim Repini ja Truls Mørkiga 23. märtsil veel ka tšellisti kodumaal Oslo Ooperimajas. Šveitsi Romaani Orkestri reis lõpeb 25. märtsil Berliini Filharmoonia Suures saalis – siin on ettekandel J. Raffi „Romeo ja Julia", Max Bruchi Viiulikontsert nr 1 Vadim Repiniga ning Berliozi „Fantastiline sümfoonia".

Vaid kaks proovipäeva vahepeal, ja juba 28. märtsil seisab Neeme Järvi kontserdil oma poja Paavo äsjase orkestri, Frankfurti Raadio Sümfooniaorkestri ees, ja nüüd on tippsolistina kaasa tegemas läinud suvel ka Pärnu festivalil Paavo Järvi käe all mänginud noor ameeriklanna Hilary Hahn. Tema soleerib Brahmsi Viiulikontserdis, ja kava teiseks suurteoseks on Anton Bruckneri Kolmas sümfoonia 1889. aasta versioonis. Neeme Järvi viib nüüd ka selle orkestri kontserdireisile – kõik kolm õhtut, 28. märtsile lisaks veel 29. ja 30. märtsil, toimuvad Austrias: alustuseks Innsbrucki Kongressimajas, seejärel Bruckneri kodulinna Linzi Brucknerhausis ja lõpuks Viinis, Musikvereini suures, Kuldses saalis. Niisugustes saalides ja selliste kavadega kontserdisari teeb järjekordselt au Eesti seeniordirigendile Neeme Järvile.

Vähe sellest: aprillis ootavad Neeme Järvit ees hoopiski kontserdid Türgis Ankaras, Singapuris, Tōkyōs (4 kontserti) ning edasi veel Shanghais.

Priit Kuusk, ERP uudised 1. märtsil 2014

Eesti muusikat võis kuulda ja meie muusikuid näha-kuulda ka veebruarikuul paljudes paikades maailmas, festivalidel ja kontserdisarjades mainekates saalides. Edastame teavet nende sündmuste kohta, mida pole kajastatud kultuur.err.ee eraldi uudissõnumites. Arvo Pärdi ettekannete kohta leiab andmeid Arvo Pärdi Keskuse kodulehelt.

1.- 21. II juhatas Jüri Alperten J. Straussi „Nahkhiirt" Vaasa Linnateatris (sel kuul kokku kuus etendust), lavastaja on Mika Nikander, koreograaf Jorma Uotinen, Rosalinde osas laulavad Angelika Klas või Jenny Sandelin, mängib Vaasa Linnaorkester, kus kontsertmeistriks on Maano Männi. Etendused ka märtsis.

Hendrik Vestmann dirigeeris 1.- 23. II Bonni Ooperis Puccini „Tosca" nelja etendust, kõigil laulis teatri värske koosseisulise solistina kaasa Mesneri osas Priit Volmer. 16. ja 22. II osales Priit Volmer Bonnis ka Verdi „Aida" lavastuses Kuninga rollis.

Ines Maidre oreliesinemised Norras Bergenis: 2. II Püha Johannese kirikus koos Bergeni Kammerkooriga, kavas Dobrogoszi „Missa" ja Rutteri „Magnificat". 14. II mängiti Søreide kirikus sõbrapäeva puhul kava „Tango Valentin", kaastegevad Ingmar Simson-Valtin (viiul), Ståle Ytterlid (laul), Morten Gunnar Larsen (klaver) ja Tango Abrazo tantsijad. 19. II hommikul mängis Ines orelikava Bergeni Ristikirikus.

Mihkel Kütsonil oli juhatada kolm õhtut (4., 8. ja 19. II) Prokofjevi „Armastusest kolme apelsini vastu" Berliini Koomilises Ooperis. 7. II dirigeeris Kütson oma Mönchengladbachi teatris Tšaikovski „Mazepat".

Plaadifirma ECM (München) laskis 7. II välja Helena Tulve autoriplaadi „Arboles lloran por lluvia" („Puud nutavad vihma järele"), millel kõlavad lisaks nimiteosele kammerpalad „Reyah hadas 'ala", „silences/larmes", „L'Équinoxe de l'âme" ning orkestriteos „Extinction des choses vues". Esitajaiks on mitme maa solistid, kolm meie ansamblit ja ERSO, dirigeerivad Jaan-Eik Tulve ja Olari Elts.

Koit Soasepp laulis kolmel õhtul (8.- 20. II) Soome Rahvusooperis Mozarti „Don Giovannis" Komtuuri osas. Friedrich Meyer-Oerteli lavastust dirigeeris Speranza Scapucci, nimipartiis esines Jaakko Kortekangas.

Aivo Välja dirigeeris 9. II viimased kaks etendust Münchenis Tšaikovski „Pähklipurejast" Baieri Rahvusteatris Riigiooperi balletitrupiga Baieri Riigiorkestri ees. Jaanuaris vääris ta sellega nädala parima teatrisündmuse pressimedali „TZ Rose".

Andres Mustonen juhatas 13. II Soomes Joensuu Linnaorkestri kava „Schumann – klaverimuusika meister": Schumanni Klaverikontsert, solistiks Gil Shohat, ja Schuberti Sümfoonia nr 2 B-duur.

Kristiina Poska tegi oma esimesed etendused sel aastal Berliini Koomilises Ooperis (13.- 23. II): kaks õhtut Mozarti „Võluflööti" ning kaks etendust T. Akioli „Ali Babat ja 40 röövlit".

Prantsuse pianist Nicolas Horvàth andis 14.- 15. II Kyivis mitu kontserti, kavades ka eesti muusikat. Soolokontserdil Ukraina Heliloojate Liidus mängis ta Jaan Räätsa teoseid, sh Klaverisonaati nr. 10. 15. II toimus 12-tunnine maratonkontsert „The Night of Minimal Piano in Kyiv", seal olid autoriteks Jaan Rääts, Arvo Pärt, Mihkel Kerem ja Liis Viira.

Norman Reintamm dirigeeris 15. II Torontos P. C. Ho teatris Cathedral Bluffs'i sümfooniaorkestrit, kavas stseenid Mozarti „Don Giovannist".

USAs Colorados Englewoodi Hampden Hallis toimus 15. II Ainomäe Ensemble'i kammerkontsert, kavas E. Schulhoffi Sekstett nr 1 B-duur, R. Straussi „Capriccio" ja Brahmsi Sekstett nr 1 B-duur. Ansamblis mängivad vioolal ka Anne Ainomäe ja tšellol Silver Ainomäe.

Kristjan Järvil oli 16. II kontsert Hiina Filharmoonia orkestri ees, kavas Dvořáki avamäng „Karneval", Saint-Saënsi Tšellokontsert a-moll, solistiks Gautier Capuçon, ja Gene Pritskeri „Cloud Atlas Symphony". Kontsert toimus Pekingis Forbidden City Concert Hallis. 23. II dirigeeris Kristjan Järvi Shanghai Sümfooniaorkestrit Shanghai Concert Hallis, kavas Skrjabini „Ekstaasipoeem", Raveli Klaverikontsert G-duur, solistiks Haochen Zhang, ja Gene Pritskeri „Cloud Atlas Symphony".

Piret Aidulo andis 16. ja 19. II orelikontserdid Händeli muusikast Moskvas Rooma-katoliku kirikus ja Glinka-nim Muusikamuuseumis.

Joensuu Linnaorkester Soomes tegi 20. II pühenduse Georg Otsa peatsele sünniaastapäevale kontserdiga Carelia saalis pealkirja all „Georg Ots – Muuttuvat laulut". Keskseks solistiks oli bariton Gabriel Suovanen, dirigeeris Petri Juutilainen. Kontsert oli sealse „Muusikatalve" festivali avaõhtuks.

Olari Elts juhatas 21. II Läti Rahvuslikku Sümfooniaorkestrit Riias Suure Gildi saalis: Šostakovitši Džässisüit nr 2 ja X sümfoonia, A. Schnittke Concerto grosso nr 2 (solistid Eva Bindere ja Kristīne Blaumane). Kava kandis pealkirja „Made in USSR".

22. ja 23. II andis pianist Hando Nahkur soolokontserte USAs Bostonis (Massachusetts) ja West Palm Beachis (Florida), mis olid pühendatud Eesti Vabariigi 96. aastapäevale. Kavas H. Elleri „Kodumaine viis", Schumanni „Lastestseenid", Schumann/Liszti „Pühendus" ning H. Nahkuri enda seaded eesti lauludest (sh „Majakene mere ääres", „Ema laul", „Sind surmani").

Kontserdikavas „South Meets North" esitasid USA Roanoke'i kolledži naiskoor Oriana Singers ja keelpilliorkester Jeffrey Sandborgi juhatusel 23. II Tõnu Kõrvitsa „Kreegi vihiku" esimese osa, Toivo Tulevi pala „Der Herr ist mein getreuer Hirt" ja Arvo Pärdi teose. Kontsert toimus Roanoke'i St. Andrew kirikus Virginia osariigis Salemi linnas. Kaastegevad olid Marianne Sandborg (sopran), Akemi Takayama (viiul), Gordon Marsh (klaver) ja Kelly Wheelbarger (orel).

Kammertrio Una Corda esines 28. II Berliinis „Põhjavalguse" („Nordlichter") festivalil. Pidustuste kesksel 6-tunnisel kontserdil paigas nimetusega Radialsystem V, kus esines kokku seitse ansamblit Põhjamaadelt, esitasid nad Helena Tulve „Silmajad", Mart Soo „Eemal tuli lähedale", Mirjam Tally „Streamline" ja Raimo Kangro „Display IV". Una Cordas mängivad Ene Nael (klavessiin), Liis Viira (harf) ja Kristi Mühling (kannel).

Priit Kuusk, ERP uudised 27. veebruaril 2014

Noor eesti dirigent Risto Joost on sel hooajal orkestrite ja kooride ees kokku seitsmes välisriigis, viies sinna ka Eesti muusikuid ja meie muusikat. Ta juhatab Rootsis, Lätis, Hollandis, Prantsusmaal, Sloveenias, Austrias, Venemaal – ja muidugi palju ka koduses Eestis.

Täna, 27. veebruaril on Risto Joost dirigeerimas Rootsis – Norrlandi Ooperi Sümfooniaorkester ja kammerkoor Sångkraft teevad tema juhatusel Umeås teatri kontserdisaalis maailmaesiettekande Mirjam Tally 8-osalisest 2012. aastal valminud teosest „Valgus ja pimedus" („Ljuset och mörkret"), mis on loodud saami poeedi Paulus Utsi sõndele. Kavas on veel läti tuntud helilooja Pēteris Vasksi imekaunis, ka Eestis mitmel korral ette kantud viiulikontsert „Kauge valgus" („Tala gaisma"), kus solistiks on Matthew Trusler. See põnev kontsert kuulub Umeå kui Euroopa kultuuripealinna 2014 programmi.

Risto Joost (s. 1980) kutsuti hiljaaegu Tallinna Kammerorkestri kunstiliseks juhiks Eri Klasi järel, ta töötab täiskoormusega ka Rahvusooper Estonias dirigendina. Peale selle on ta aastast 2011 Madalmaade Kammerkoori peadirigent Hollandis, kus varem paar hooaega on tegutsenud ka Tõnu Kaljuste.

Just jaanuaris oli tal Madalmaade Kammerkooriga neli sama kavaga kontserti, koos Storioni Trioga esitati programm nimetuse all „Von der Liebe" („Armastusest", selles sarjas kava nr 1): Peter Corneliuse tsükkel „Liebe", kolm Franz Schuberti laulu, Robert Schumanni „Vier doppelchörige Gesänge", Josef Gabriel Rheinbergeri „Die Nacht", veel Johannes Brahmsi ja Felix Mendelssohni instrumentaalset kammermuusikat. Kontserdipaikadeks olid 11. jaanuaril Haagi Nieuwe Kerk, 12. jaanuaril Amsterdami Muziekgebouw, 17. jaanuaril Eindhoveni Muziekgebouw ja 30. jaanuaril Leeuwardeni saal De Harmonie. Esimesel jõulupühal dirigeeris
Joost Leipzigi Gewandhausis jõulukontserti Leipzigi Raadio Sümfooniaorkestri ja koori ees.

Madalmaade Kammerkoori eelmine huvitav kava tehti Vahemere piirkonnas sündinud prantsuse muusikast ja sellega esineti lisaks Hollandi linnadele ka Prantsusmaal Marseille's ja Toulonis. Kava esitati kokku seitsmel korral ning „Tenso päevadel" Marseille's pani Risto Joost sinna ka veel Pariisis õppinud Toivo Tulevi uue pala „Car j'ai vécu de vous attendre" Paul Valéry luuletuse „Les Pas" tekstile esiettekandes, mis on Madalmaade Kammerkoori tellimus.

Märtsikuu lõpul, 28. ja 29. märtsil, sõidavad Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester Risto Joosti juhatusel Sloveeniasse ja Austriasse, kuhu viiakse Arvo Pärdi „Aadama itk" ja Erkki-Sven Tüüri „Ärkamine". Kontserdid toimuvad Maribori Union Hallis ja Austrias Kremsis saalis Klangraum festivali „Imago Dei" avakontserdina.

Maikuul tehakse Madalmaade Kammerkooriga Hollandi linnades järgmist kava „De Mozart van Petersburg" ning 25. mail jõuab Risto Joost ka ise Peterburi, juhatama Riikliku Akadeemilise Kapelli Sümfooniaorkestrit rahvusvahelisel festivali „Musical Olympus".

Kodumail dirigeerib Risto Joost aga 6. märtsil Vanemuises ja 8. märtsil Estonias Tallinna Kammerorkestrit, kus ettekandele tuleb põnev kava „Mozarti esimene ja viimane sümfoonia". Nii kõlavadki sel õhtul Wolfgang Amadeus Mozarti Sümfoonia nr 1 ja Sümfoonia nr 41 („Jupiter"), mille vahel esitatakse Mozarti Oboekontsert C-duur, solistiks Kalev Kuljus Hamburgist.

Priit Kuusk, ERP uudised 28. veebruaril 2014 Eesti populaarne rockgrupp Ewert and The Two Dragons teeb täna oma kauaoodatud esmakordse esinemise Venemaal, debüteerides Peterburis koos teiste välisansamblitega Neevalinna festivalil „Stereozima“. Pressiteates märgitakse, et pärast oma teist albumit „Good Man Down“ (2011), mis on tänaseks võitnud mitmeid auhindu, on ansambel viibinud pikki aegu kontserdireisidel Ameerika Ühendriikides ja Euroopas. Praegu tegutsetakse kolmanda plaadiga, mis peaks ilmuma sellel aastal. Peterburi festival „Stereozima“ on ühepäevane festival, mille üritused toimuvad seekord viiendat korda. See on sõsarfestival kuulsale ja traditsiooniderikkale pidusarjale „Stereoleto“, mis toimub alati juulis ning on Venemaal üks populaarsemaid. Ewert and The Two Dragons astub täna üles koos briti ansambliga Morcheeba ja Peterburi oma ansambliga Atlantida. Eesti ansamblit esitleb Peterburi festivalil Tallinn Music Week. Märgitakse, et lühikese aja jooksul on rockgrupp saavutanud niisuguse tuntuse, et esineb juba mitmete tuhandete kuulajatega saalides Euroopas ja prantsuse ajaleht Le Monde on neid võrrelnud omaaegse iidolansambliga The Beatles. Kõigist kolmest ansamblist vt http://www.bestfest.ru/ru/news/175-stereozima-stereoleto-winter-session-2014 ja meie ansamblist eraldi http://en.wikipedia.org/wiki/Ewert_and_The_Two_Dragons

Priit Kuusk, ERP uudised 26. veebruaril 2014

Dirigent Tõnu Kaljuste juhatab oma uues kavas, mis on ettekandel Amsterdamis ja seejärel veel ka Berliinis, kolme eesti helilooja teoseid, nende esitajateks on mainekad Saksamaa muusikakollektiivid.

Eesti dirigendi käe all musitseerivad Rias-Kammerchor Berliinist ning Hamburgis resideeriv kammerkorkester Ensemble Resonanz. Mõlemad kollektiivid on Saksamaa muusikaelus väga nähtaval kohal.

Kaljuste on suutnud neid muusikuid ja ka kontserdikorraldajaid veenda selles, et Eesti heliloojate loodud muusika kannatab tutvustamist ka niisugustes kultuurimetropolides, nagu on Amsterdam ja Berliin. Seda enam, et ettekanded toimuvad väga mainekates saalides, kus kõlamas on Arvo Pärdi, Tõnu Kõrvitsa ja Lepo Sumera teosed.

Amsterdami kontsert leiab aset neljapäeval, 27. veebruaril nende uue kontserdimaja Muziekgebouw' suures saalis, mis ehitati auväärse Concertgebouw' kõrvale spetsiaalselt uuema muusika ettekandmiseks. Kaks päeva hiljem, 1. märtsil viivad saksa muusikud Tõnu Kaljuste käe all sama kava ka Berliini Filharmooniasse, kus esinetakse sealses kammersaalis.

Kava kannab pealkirja „Arvo Pärdi imeline muusika" ja sisaldab meistri kaks olulist teost. Õhtu avatakse aga Tõnu Kõrvitsa muusikaga, ettekandel „Labürindid" ning 1. ja 8. osa „Kreegi vihikust". Siis on ettekandel Lepo Sumera „Concerto per voci e strumenti" (1997), mis on valminud Kaljuste tellimusel Doris Kareva tekstile. Selle järel esitatakse läti tänapäeva tuntuma helilooja Pēteris Vasksi pala „Prayer". Siis kõlavad kaks Arvo Pärdi teost, „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks" ja äsjase Grammy võitnud heliplaadi nimiteos, „Aadama itk" koorile ja keelpillidele õhtu lõpetuseks.

Amsterdami kontsert on välja müüdud – Amsterdami ja Berliini kogu kava sellisel kujul Tõnu Kaljuste poolt on Eesti muusika tõeline läbilöök!

Mõlemad saksa muusikakollektiivid esitavad sama programmi Kaljuste juhatusel laupäeva, 1. märtsi õhtul veel Berliini Filharmoonia kammersaalis, kus kontserdile eelneb tund aega varem tutvustav vestlus.