Priit Kuusk, ERP uudised 15. märtsil 2014

Eesti dirigente on kevadkuul näha esinemas paljudes Euroopa maades, kuulsates saalides, koos tuntud solistidega. Eriti kõnekat teavet tuleb märtsikuu alguspoolelt: neil päevil on olnud või ees ülesastumised vähemalt kümnel meie dirigendil.

1. märtsil juhatas Paavo Järvi Frankfurti Raadio SO-d Aschaffenburgi Linnahallis, kavas ka Arvo Pärdi „Cantus". Tõnu Kaljustel oli esinemine aga Berliini Filharmoonias: festivalil „Nordlichter" astusid tema käe all üles Rias-Kammerchor ja Ensemble Resonanz. Selles kavas olid ka Arvo Pärdi „Cantus" ja „Aadama itk", Tõnu Kõrvitsa „Labürindid" ning kaks osa „Kreegi vihikust", Lepo Sumera „Concerto per voci e strumenti".

Ka Kristjan Järvil oli 1. märtsil kontsert, oma MDR Sümfooniaorkestri ees Leipzigi Gewandhausis, kavas Steve Reich, Udo Zimmermann, Elliott Carteri Tšellokontsert (solist Jan Vogler) ning Aleksandr Skrjabini „Ekstaasipoeem".

4. märtsil seisis Zürichi Tonhalle suures saalis Zürichi Kammerorkestri ees dirigent Anu Tali. Mainekas kontserdipaigas juhatas eestlanna helilooja kohalolekul Arvo Pärdi Sümfooniat nr 4 („Los Angeles") ja esmakordselt kuulis teost elavas ettekandes ka saalis viibinud Mihhail Hodorkovski, kellele teos on pühendatud. Kavas kõlasid veel Tõnu Kõrvitsa „Thule eleegiad" ning Franz Joseph Haydni Tšellokontsert nr 1 trompetiseades, solistiks Sergei Nakarjakov. Vt ka http://www.arvopart.ee/Uudised/ajalooline-kohtumine-zuerichi-tonhalles

5.- 9. märtsil juhatas Paavo Järvi Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie'd, varieerivates kavades kõikjal Wolfgang Amadeus Mozarti 3. viiulikontsert, solistiks Alina Pogostkina, veel Brahms, Schumann, Haydn, Mozart. Kontserdid toimusid Hamburgis, Bremenis ja Luxembourg'is.

Soomes Mikkeli Martti Talvela saalis dirigeeris 6. märtsil Mikkeli Linnaorkestrit Andres Mustonen, olles ise ka viiulisolistiks. Tšellosolist oli Alexander Hülshoff, kavas Pjotr Tšaikovski ning Ernest Blochi virtuoosseid palu ning Antonio Vivaldi Kontsert viiulile ja tšellole.

Paul Mägi dirigeeris Rootsis Uppsalas sealset kammerorkestrit 6. märtsi abonementkavaga (Ravel, Britta Byströmi pala esiettekanne, Busoni, Korngold), millele järgnes 13. märtsil rahvusvahelise kompositsioonikonkursi „Uppsala 2014“ peakontsert kuue finaali valitud uusteosega. Mõlemad Uppsala Kammerorkestri kontserdid leidsid aset Uppsala uues kontserdi- ja kongressikeskuses.

 

6. ja 7. märtsil juhatas Mihkel Kütson Saksamaal Würzburgi Filharmoonia orkestrit, kava koosnes üleni vene muusikast (Rahmaninov, Šostakovitš, Prokofjev, Rimski-Korsakov). 1., 9. ja 14. märtsil dirigeeris ta oma teatris Krefeldis Jules Massenet' ooperit „Manon".

Arvo Volmer tegi debüüdi Leipzigi Raadio (MDR) sümfooniaorkestri ees, kelle peadirigendiks on Kristjan Järvi. Tema kontserdid leidsid aset 7. märtsil Dessau Teatris ja 9. märtsil Leipzigi Gewandhausis. Solistiks Daniel Hope, olid kavas Claude Debussy „Fauni pärastlõuna", Kurt Weilli muusika filmist „Royal Palace" ning tema Süit viiulile ja orkestrile, Sergei Prokofjevi Viiulikontsert nr 2 ning Maurice Raveli balletisüit „Daphnis ja Chloe".

Neeme Järvi ja Šveitsi Romaani Orkestri kontsertidel 12.- 14. märtsil Genfis ja Lausanne'is kõlasid Tšaikovski „Pidulik kroonimise marss", Johannes Brahmsi Kontsert viiulile ja tšellole orkestriga, solistideks Vadim Repin ja Truls Mørk, samuti Dmitri Šostakovitši Sümfoonia nr 11 ja Prokofjevi Sümfoonia nr 5.

Olari Elts juhatas Jyväskylä Sinfonia't 12. märtsil Jyväskylä teatrimajas, mis oli helilooja Pekka Kostiaineni 70. sünnipäeva kontsert. Ettekandel olid Kostiaineni „Requiem", Erkki-Sven Tüüri „Prophecy" (solist akordionil Mika Väyrynen), Georg Friedrich Haasi „Unheimat" ning Richard Straussi „Kodanlasest aadlimees". 19. ja 20. märtsil on Eltsil ees kontserdid Helsingi Linnaorkestriga.

12. märtsil algasid Paavo Järvi kontserdid Müncheni Filharmoonikutega Müncheni kuulsas „Gasteigis", kordused 13. ja 16. märtsil, solistiks Aleksandr Skrjabini Klaverikontserdi ettekandeil Viinis elav pianist Anika Vavic, kavas veel „Armastusstseen" Hector Berliozi ooperist „Romeo ja Julia" ja Schumanni Sümfoonia nr 1.

Kristiina Poska dirigeerib Berliini Koomilises Ooperis 15. märtsil Mozarti „Võluflööti", järgmine etendus on tal sellega 18. märtsil.

Kuu lõpul juhatab Hendrik Vestmann Bonnis ning Risto Joost Sloveenias ja Austrias, kontserte on ka paljudel teistel juba nimetatud dirigentidel. Dirigent Tarmo Vaask on aga pidevalt ametis Nürnbergi Riigiteatris peakoormeistrina.