Priit Kuusk, Sirp online 28. märtsil 2014

Kui küsida, kui palju ja millal me võime, kas praegu ja ka tulevikus teha koostööd Venemaa muusikutega, pole sellele loomulikult ühest vastust. Alljärgnev meenutab põgusalt Eesti kunstnike viimaste aegade
muusikakontakte idanaabritega.

Vardo Rumesseni teatel on nüüd lõpuks meilgi (Eesti Rahvusraamatukogus ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia raamatukogus) kättesaadav 2012. aasta aprillis Moskvas toimunud Aleksandr Skrjabini rahvusvahelise konverentsi ettekannete kogumik, milles on ka Vardo Rumesseni ettekanne „Skrjabini mõjutused eesti heliloojate loomingus". Konverentsil esines 55 muusikateadlast üheksast riigist, Rumessen esitles seal ka oma neljast CDst koosnevat Skrjabini heliplaadikogumikku „Tähtede kutse", mille ta andis välja Estonian Record Productions'i firmamärgi all. Ta andis veel eraldi kontserdi Skrjabini muuseumis, mängides nii Skrjabini kui eesti heliloojate Mart Saare, Heino Elleri, Eduard Oja ja Eduard Tubina klaveriteoseid.

Juba kahel korral on Moskvas roomakatoliku katedraalis kõlanud Andres Uibo sümfoonia „Uus Jeruusalemm" (algse pealkirjaga „Apokalüptiline sümfoonia"). Autori sõnul need tõeliselt suurepärased ettekanded teinud nii 7. jaanuaril 2013 (festivali „Euroopa jõulud" lõppkontsert) kui 22. novembril 2013 Moskva raadio „Orfei" sümfooniaorkester ja vaimuliku muusika ainulaadne segakoor Blagovest, mõlemat ettekannet dirigeeris Andrei Jakovlev. Jaanuaris salvestati Andres Uibo uudisteosest 45-minutiline saade RTR teleprogrammi jaoks ning jäädvustati see ka DVD-le, teine ettekanne novembris tehti vahetult enne Uibo sümfoonia plaadistamist. Kontserti toetasid Eesti Kultuuriministeerium, Euroopa Kolmandate Riikide Kodanike Integreerimise Fond ning Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutus „Meie Inimesed" (MISA). 15. märtsil andis „Radio Rossija" eetrisse saate „Kaotatud paradiis" (toimetaja Irina Zimina), kus Palestrina ja Mozarti kõrval oli kolmanda teemana Andres Uibo ja tema sümfoonia „Apokalüpsis". Saade oli kuulatav ka raadiojaama online'is.

Ka teistest äsjastest koostöödest vene muusikutega. 20. märtsil esines Anna-Liisa Bezrodny Eestist solistina Tambovis koos Tambovi Sümfooniaorkestriga Mihhail Leontjevi juhatusel. See oli Sergei Rahmaninovile pühendatud järjekordse festivali avakontsert. Kuna Rahmaninovil Viiulikontserti pole, mängis Anna-Liisa festivalil Pjotr Tšaikovski Viiulikontserti.

15. märtsil oli meie varajase muusika ansambel Cantores Vagantes kutsutud kaasa mängima Peterburi vanamuusika-ansambli Novaja Gollandija 25. aastapäeva kontserdile Peterburi filharmoonia väikeses saalis. Nad olid kaastegevad Jean-Philippe Rameau' „Pygmalioni" (1748) Venemaa esiettekandel ning mängisid koos ka Antonio Vivaldi kontserti. Kahte ansamblit seob pikemaaegsem koostöö.

Peterburi festivali „Stereozima" kutsel tegi 28. veebruaril oma Venemaa-debüüdi rockgrupp Ewert and The Two Dragons. Eesti ansamblit esitles Peterburi festivalil Tallinn Music Week, kel oli juba päev varem mitmeid edukaid kohtumisi Peterburi kontserdikorraldajatega.

15. veebruaril dirigeeris Moskvas Tšaikovski-nimelises kontserdisaalis Vene Rahvusorkestrit Paavo Järvi. Just Eesti dirigent oli kutsutud juhatama Leningradi blokaadi lõpu 70. aastapäeva meenutuseks Dmitri Šostakovitši „Leningradi sümfooniat" (sümfoonia nr 7, 1942).

Jõulupühade künnisel esines koos ansambliga Moskvas korraldatud festivalil „Retro FMi legendid" nii publiku suure menu kui ka kriitikute kõrge hinnangu saatel Tõnis Mägi. Ilmekaim oli olnud artikkel temast ajalehes Komsomolskaja pravda.

Varasemaid meenutusi oleks küllap rohkemgi, nt on kõik dirigendid Järvid Valeri Gergijevi kutsel juhatanud Peterburis „Valgete ööde" festivalil, Klaaspärlimäng Sinfonietta mängis huviäratanud kava Peterburi Filharmoonia Suures saalis Andres Mustoneni käe all, Campanelli Inna Lai juhatusel või Tallinna Poistekoor Lydia Rahula käe all jmt on olnud väga menukad Peterburi Jaani kirikus... jne, jne.

Mõned koostööd vene muusikutega, nagu ka Paavo Järvi esinemine Moskvas, toimusid enne Venemaa-Ukraina konflikti. Aga Anna-Liisa Bezrodny käis Tambovis ja Cantores Vagantes mängimas Peterburi muusikute kutsel juba konflikti ajal, nagu oli eetris ka Andres Uibo saade Moskvas ... Anne Veski järjekordsed soolokontserdid toimuvad 5. ja 11. aprillil Moskvas kontserdisaalis „Mir" ning 9. aprillil Peterburis Akadeemilise Kapella saalis.

Kas peaksime, Anne Veski ehk välja arvatud(!), hakkama hoiduma koostööst suurepäraste vene muusikutega, esinemistest suurepärase vene publiku ees? Mõned näited nii idast kui läänest on olemas – eks põhjuseks ikka muusikute poliitilises mõttes mitteprofessionaalsed, või sunnitud avaldused: Lvivi muusikaakadeemia võttis Juri Bašmetilt ära seal talle omistatud auprofessori tiitli, Kiievis on ära jäetud vene pianistide (sh Deniss Matsujevi sooloõhtu) kontserte, Münchenis on tõstatatud probleem Valeri Gergijevi sobivusest dirigentide poolt Euroopa ühe ihaldatuma orkestri Müncheni Filharmoonikute peadirigendi ametisse alates 2015. aastast...